اضطراب چیست؟

اختلال اضطراب اجتماعی نی نی سایت

اختلال اضطراب اجتماعی (که فوبیای اجتماعی نیز نامیده می شود) یک وضعیتی از سلامت روان از خانواده اختلال اضطرابی است که یک ترس عمیق و مداوم از زیر نظر گرفتن و قضاوت شدن توسط دیگران است را به وجود می آورد.

این ترس می تواند بر کار، مدرسه و فعالیت های روزانه شما تأثیر بگذارد. حتی می تواند عشق ورزیدن و حفظ آرامش را دشوار کند. اما اضطراب اجتماعی نباید شما را از رسیدن به اهدافتان باز دارد به گونه ای که از راه های مقابله با آن درمان می تواند به شما در غلبه بر علائم کمک کند.

اختلال اضطراب اجتماعی یک نوع شایع اختلال اضطرابی است. افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی علائم اضطراب یا ترس را در برخی یا همه موقعیت‌ها تجربه می‌کنند، مانند ملاقات با افراد جدید، قرار ملاقات، مصاحبه برای شغل، پاسخ دادن به سؤالات در کلاس، یا صحبت با صندوقدار در رستوران و بسیاری موقعیت های دیگر.

انجام فعالیت های روزمره در مقابل مردم، مانند خوردن یا نوشیدن در حضور دیگران یا استفاده از توالت عمومی نیز می تواند باعث اضطراب یا ترس شود چرا که تمامی افراد از تحقیر، قضاوت و طرد شدن می ترسند.

ترس افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی از موقعیت های اجتماعی آنقدر شدید است که احساس می کنند نمی توانند آن را کنترل کنند. در نتیجه شما را از رفتن به محل کار، مدرسه یا انجام فعالیت های روزانه باز می دارد. افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است هفته ها قبل از وقوع این موارد نگران باشند. گاهی اوقات آنها در نهایت از مکان ها یا فعالیت هایی که احساس می کنند مجبور به انجام کاری که ممکن است باعث شرمساری آنها شود اجتناب کنند.

انگزایتی یعنی چه؟

اختلال-اضطراب-اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟

اختلال اضطراب اجتماعی نوعی اختلال یا وضعیت روانی است. اگر اختلال اضطرابی دارید، ممکن است به موقعیت‌های خاصی با ترس پاسخ دهید. همچنین ممکن است علائم فیزیکی اضطراب مانند تپش قلب و تعریق را تجربه کنید.

اضطراب طبیعی است، اگر مجبور باشید مشکلی را در محل کار حل کنید، به مصاحبه بروید، امتحان بدهید یا تصمیم مهمی بگیرید، ممکن است احساس استرس یا ناامیدی کنید.

گاهی اوقات اضطراب حتی می تواند کمک کند. به عنوان مثال، اضطراب به ما کمک می کند تا موقعیت های خطرناک را متوجه شویم و توجه خود را برای ایمن ماندن متمرکز کنیم. اما اختلال اضطرابی بیش از اضطراب و ترس طبیعی است، اما گاهی اوقات ممکن است شدید تر از علائم اضطراب طبیعی احساس کنید، بنابراین اختلال اضطراب یا اضطراب شدید دارای علائم مشترکی مانند علائم زیر است:

• اضطراب در توانایی شما برای کار اختلال ایجاد می کند.
  • هنگامی که چیزهایی احساسات شما را تحریک می کنند، تمایل دارید بیش از حد واکنش نشان دهید.
  • شما نمی توانید احساس خود را نسبت به موقعیت کنترل کنید.

برخی از افراد مبتلا به این اختلال در موقعیت های اجتماعی مضطرب نیستند، بلکه در محل کار مضطرب هستند. آنها علائم اضطراب جسمانی را در موقعیت هایی مانند صحبت کردن، ورزش کردن، رقصیدن یا نواختن ساز روی صحنه تجربه می کنند.

اختلال اضطراب اجتماعی معمولا در دوران کودکی در افراد خجالتی شروع می شود، بنابراین اختلال اضطراب اجتماعی نادر است. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود 7 درصد از آمریکایی‌ها از این اختلال رنج می‌برند، زیرا بدون درمان، اختلال اضطراب اجتماعی می‌تواند سال‌ها یا حتی یک عمر ادامه داشته باشد.

تفاوت استرس و اضطراب

علائم و نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟

افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی هنگام تجربه علائم اختلال و احساساتی که ایجاد می کنند یا زمانی که مجبور به حضور یا حضور در کنار دیگران می شوند، موقعیت های زیر را تجربه می کنند:

• لرزش اعضای بدن مانند دست و پا، تعریق، تپش قلب، ضربان قلب سریع یا سرگیجه
  • درد شکم یا درد شدید در ناحیه شکم.
  • نگرش سختی از خود نشان می دهند.
  • ارتباط چشمی برقرار نمی کنند.
  • یا با صدای آهسته صحبت می کنند.
  • بودن با افراد، به خصوص افرادی که قبلاً آنها را نمی شناختند، ترسناک و دشوار است و صحبت کردن با آنها سخت است.
  • در مقابل دیگران احساس شرم و خجالت می کنند.
  • از قضاوت شدن توسط دیگران بسیار می ترسند.
  • در حال سخت و سفتی قرار دارند.

اضطراب رانندگی چیست؟

علائم-شدید-و-بروز-یافته-فیزیکی

علائم شدید و بروز یافته فیزیکی در محیط های مختلف استرس زا چیستند؟

علائم شدید و بروز یافته فیزیکی در محیط های مختلف استرس زا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• مشکلات خواب
  • تنش عضلانی یا درد عضلانی
  • لرزیدن
  • اضطراب یا تحریک پذیری
  • تعریق
  • تهوع، اسهال یا اختلالات روده
  • عدم کنترل بر خشم

ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که اضطراب شما از بین رفته باشد، اما شما همچنان احساس اضطراب می کنید، حتی بدون علائم ظاهری برای مثال، ممکن است در مورد امنیت خود یا عزیزانتان بسیار نگران باشید یا احساس کنید که قرار است اتفاق بدی بیفتد.

اضطراب، نگرانی یا علائم شما باعث ایجاد مشکلات قابل توجهی در جامعه، کار یا سایر زمینه های زندگی شما می شود. نگرانی ها ممکن است از یک نگرانی به نگرانی دیگر تغییر کنند و همچنین ممکن است با گذشت زمان و سن تغییر کنند.

مطلب مرتبط:

اختلال اضطراب بیماری یا هیپوکندریازیس چیست؟

اختلال اضطراب اجتماعی چگونه درمان می شود؟

ابتدا در مورد علائم خود با پزشک یا روانشناس متخصص در این زمینه صحبت کنید. پزشک شما باید یک معاینه انجام دهد و از شما در مورد سابقه سلامتی شما بپرسد تا مطمئن شود که مشکلات جسمی نامرتبط باعث علائم شما نمی شود.

مشاور شما ممکن است شما را به متخصصان بهداشتی مانند روانپزشکان، روانشناسان، مددکاران اجتماعی بالینی ارجاع دهد. اولین قدم در درمان موثر تشخیص است که معمولا توسط روانپزشک انجام می شود.

تاثیرات قهوه بر مغز چیست؟ بیشتر بخوانید: تاثیرات قهوه بر مغز چیست؟

اختلال اضطراب اجتماعی با روان درمانی (که گاهی اوقات «گفتار درمانی» نامیده می شود)، دارو درمانی یا هر دو درمان می شود که باید قبل از انتخاب هر یک از این روش ها درمان اختلال اضطراب اجتماعی باید با پزشک یا مشاور متخصص خود در مورد بهترین درمان برای نوع و شدت اختلال اضطراب خود صحبت کنید.

انواع راه های درمان اختلال اضطراب اجتماعی بنابه به پژهشات و تحقیقات گسترده از سوی بسیاری از محققان، متخصصان و پژهشگران متخصص در این زمینه ارائه و احتی ابداع شده اند که در ادامه به بررسی انواع این روش های درمان اختلال اضطراب اجتماعی می پردازیم.

درمان روانپزشکی

نوعی روان درمانی به نام درمان شناختی رفتاری (CBT) در درمان اختلال اضطراب اجتماعی بسیار مفید است. CBT روش های مختلف تفکر، رفتار و واکنش به موقعیت هایی را به شما می آموزد که به شما کمک می کند نگرانی و ترس را کنترل و حتی متوقف کنید.

همچنین می تواند به شما در یادگیری و تمرین مهارت های اجتماعی کمک کند. CBT ارائه شده در یک محیط گروهی می تواند به ویژه مفید باشد به گونه ای که سرعت روند درمان در افراد دارای این اختلال را بیش از پیش می کند.

گروه پشتیبانی

بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی نیز گروه های حمایتی را مفید می دانند. در گروهی از افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، می‌  توانید بازخورد بی‌ طرفانه و صادقانه‌ای در مورد اینکه دیگران در مورد رفتارو احساسات و واکنش های شما تحت تاثیر اختلال اضطراب اجتماعی چه فکر می کنند و چگونه شما را درک می ‌کنند، دریافت کنید.

به این ترتیب می توانید یاد بگیرید که افکار شما در مورد قضاوت و طرد شدن اشتباه یا تحریف شده است. همچنین می توانید یاد بگیرید که چگونه افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی بر ترس خود از موقعیت های اجتماعی غلبه می کنند.

روش های پزشکی

دریافت کمک های پزشکی نز یکی از روش ها درمان اختلال اضطراب اجتماعی در افراد دارای این اختلال است که بر اساس مصرف سه گونه از دارو ها این روند درمان تحت نظر پزشک معالج طی می شود که سه نوع دارو برای کمک به درمان اختلال اضطراب اجتماعی وجود دارد:

داروی ضد اضطراب

داروهای ضد اضطراب قدرتمند هستند و بلافاصله شروع به کار می کنند تا احساس اضطراب را کاهش دهند. با این حال، این داروها معمولاً برای مدت طولانی استفاده نمی شوند. اگر افراد برای مدت طولانی آن را مصرف کنند و ممکن است برای دریافت نتایج مشابه به دوزهای بالاتر و بالاتر نیاز داشته باشند.

حتی ممکن است برخی افراد به آنها معتاد شوند. برای جلوگیری از این مشکلات، پزشکان اغلب داروهای ضد اضطراب کوتاه مدت تجویز می کنند، عملی که به ویژه برای افراد مسن مفید است.

راه-های-درمان-اختلال-اضطراب-اجتماعی

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی عمدتاً برای درمان افسردگی استفاده می شوند، اما برای علائم اختلال اضطراب اجتماعی نیز مفید هستند. برخلاف داروهای ضد اضطراب، ممکن است چندین هفته طول بکشد تا شروع به کار کند.

داروهای ضد افسردگی می توانند عوارض جانبی مانند سردرد، حالت تهوع یا مشکلات خواب ایجاد کنند. این عوارض جانبی معمولاً برای اکثر افراد شدید نیستند، به خصوص اگر دوز کم شروع شود و به مرور زمان به تدریج افزایش یابد که می توانید در مورد دریافت اطلاعات کامل تر از عوارض دارو های ضد افسردگی به مقاله روانکده با ذعنان لیست کامل دارو های اعصاب و روان مراجعه کنید.

مسدود کننده های بتا

مسدود کننده های بتا داروهایی هستند که می توانند به مسدود کردن برخی از علائم فیزیکی اضطراب در بدن مانند افزایش ضربان قلب، تعریق یا لرزش کمک کنند. بتا بلوکرها اغلب داروی انتخابی برای نوع “اضطراب عملکرد” ​​اختلال اضطراب اجتماعی هستند.

مشاور برای یافتن بهترین دارو، دوز و مدت درمان با شما همکاری خواهد کرد. بسیاری از افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بهترین نتایج را از ترکیب داروها و CBT یا روان درمانی دیگر می گیرند.

اضطراب در کودکان

انواع اختلالات اضطرابی

انواع مختلفی از اختلالات اضطرابی وجود دارد که عبارتند از:

• اختلال اضطراب فراگیر (GAD)
  • اختلال هراس یا پانیک
  • فوبیا ها
  • اضطراب جدایی

سایر بیماری های روانی دارای ویژگی های مشترک با اختلالات اضطرابی هستند. این ها شامل اختلال استرس پس از سانحه و اختلال وسواس فکری اجباری است.

علائم اضطراب شدید

اختلال اضطراب جدایی چیست؟

اضطراب اجتماعی چیست؟

اختلال اضطراب چیست؟

کلام آخر

ما در مطلب بالا از روانکده به بررسی تمامی موضوعات در مورد اختلال اضطراب اجتماعی مانند انواع آنها و روش های درمانی و علائم و مشخصه های آنها پرداختیم تا با مطلعه این مطلب به تمامی سوالات خود در مورد این موضوع پاسخی کامل و دقیق را یافته باشید.

2.7/5 - (3 امتیاز)