اختلال وسواس فکری اجباری

اختلال وسواس فکری اجباری (OCD)  یک اختلال شایع، مزمن و طولانی مدت است که در آن فرد افکار (وسواس) و یا رفتار هایی (اجبار) غیرقابل کنترل و تکرار شونده دارد که میل به تکرار آن ها را دارد.

علائم اختلال وسواس فکری اجباری

افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری اجباری یا OCD ممکن است علائم وسواس، اجبار یا هر دو را داشته باشند. این علائم می تواند در تمام جنبه های زندگی مانند کار، مدرسه و روابط شخصی تداخل ایجاد کند.

وسواس فکری اجباری، تصاویر ذهنی مکرر است که باعث اضطراب می شود. علائم رایج وسواس عبارتند از:

• ترس از میکروب یا آلودگی
  • افکار ممنوعه یا تابو ناخواسته شامل رابطه جنسی، مذهب یا آسیب
  • افکار پرخاشگرانه نسبت به دیگران یا خود
  • داشتن چیز هایی متقارن یا در نظم کامل

اجبار ها رفتار های تکراری هستند که فرد مبتلا به OCD در پاسخ به یک فکر وسواسی تمایل به انجام آن ها را احساس می کند. اجبار های رایج عبارتند از:

• تمیز کردن و یا شستن بیش از حد دست ها
  • سفارش دادن و چیدمان وسیله ها به روشی خاص و دقیق
  • بررسی مکرر همه چیز، مانند بررسی مکرر برای این که ببینید آیا در قفل است یا این که فر خاموش است یا نه؟
  • شمارش اجباری

همه آداب یا عادات اجباری نیستند. همه گاهی اوقات بسیاری از موارد را دوباره چک می کنند. اما یک فرد مبتلا به OCD به طور کلی:

• نمی تواند افکار یا رفتار های خود را کنترل کند، حتی زمانی که آن افکار یا رفتار ها بیش از حد تشخیص داده شود.
  • حداقل 1 ساعت در روز را صرف این افکار یا رفتار ها می کند.
  • هنگام انجام رفتار ها لذت نمی برد، اما ممکن است برای مدت کوتاهی از اضطراب ناشی از افکار خلاص شود.
  • به دلیل این افکار یا رفتار ها، مشکلات قابل توجهی را در زندگی روزمره خود تجربه می کنند.

برخی از افراد مبتلا به OCD نیز دارای اختلال تیک هستند. تیک های حرکتی حرکات ناگهانی، کوتاه و تکراری هستند، مانند پلک زدن چشم و سایر حرکات چشم، گریم صورت، شانه بالا انداختن و تکان دادن سر یا شانه. تیک‌ های صوتی رایج شامل صدا های تکراری صاف کردن گلو یا خرخر کردن است.

علائم ممکن است بیایند و بروند، به مرور زمان کاهش یابند یا بد تر شوند. افراد مبتلا به OCD ممکن است سعی کنند با اجتناب از موقعیت هایی که باعث ایجاد وسواس در آن ها می شود به خود کمک کنند یا ممکن است برای آرام کردن خود از الکل یا مواد مخدر استفاده کنند.

اگرچه اکثر بزرگسالان مبتلا به OCD تشخیص می دهند که کاری که انجام می دهند منطقی نیست، برخی از بزرگسالان و بیشتر کودکان ممکن است متوجه نباشند که رفتار آن ها غیرعادی است. والدین یا معلمان معمولا علائم OCD را در کودکان تشخیص می دهند.

اگر فکر می کنید مبتلا به OCD هستید، در مورد علائم خود با پزشک خود صحبت کنید. اگر OCD درمان نشود، می تواند در تمام جنبه های زندگی دخالت کند.

دلایل اختلال وسواس فکری اجباری

تاثیرات قهوه بر مغز چیست؟ بیشتر بخوانید: تاثیرات قهوه بر مغز چیست؟

دلایل اختلال وسواس فکری اجباری

OCD یک اختلال شایع است که بزرگسالان، نوجوانان و کودکان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. بیشتر افراد در حدود 19 سالگی تشخیص داده می شوند، معمولا در پسر ها سن شروع آن زود تر از دختران است، اما شروع بعد از 35 سالگی اتفاق می افتد.

علل OCD ناشناخته است، اما عوامل خطر عبارتند از:

• ژنتیک

مطالعات دوقلو ها و خانواده ها نشان داده است که افرادی که دارای اقوام درجه یک (مانند والدین، خواهر و برادر یا فرزند) هستند که OCD دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به OCD هستند. اگر بستگان درجه اول در کودکی یا نوجوانی به OCD مبتلا شده باشند، خطر بیشتر است. تحقیقات در حال انجام برای کشف ارتباط بین ژنتیک و OCD ادامه دارد و ممکن است به بهبود تشخیص و درمان OCD کمک کند.

• ساختار و عملکرد مغز

مطالعات تصویربرداری تفاوت هایی را در قشر پیشانی و ساختار های زیر قشری مغز در بیماران مبتلا به OCD نشان داده است. به نظر می رسد ارتباطی بین علائم OCD و ناهنجاری ها در مناطق خاصی از مغز وجود دارد، اما این ارتباط واضح نیست. تحقیقات هنوز در حال انجام است. درک علل به تعیین درمان های خاص و شخصی برای درمان OCD کمک می کند.

• محیط

در برخی از مطالعات ارتباطی بین ترومای دوران کودکی و علائم وسواس جبری گزارش شده است. برای درک بهتر این رابطه به تحقیقات بیشتری نیاز است. در برخی موارد، کودکان ممکن است به دنبال عفونت استرپتوکوکی علائم OCD یا OCD را ایجاد کنند – این اختلالات عصبی خود ایمنی مرتبط با عفونت های استرپتوککی (PANDAS)  نامیده می شود.

سایر گزینه های درمانی

در سال 2018، FDA تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS)  را به عنوان یک داروی کمکی در درمان OCD در بزرگسالان تایید کرد.

سخن آخر

تحقیقات در مورد سایر رویکرد های درمانی جدید برای افرادی که OCD آن ها به درمان های معمول پاسخ نمی دهد، در حال بررسی است، این رویکرد های جدید شامل درمان های ترکیبی و اضافی (افزایش) و همچنین تکنیک های جدید مانند تحریک عمیق مغز می شود.

درباره “اختلال وسواس فکری اجباری” بیشتر بخوانید: