علائم و نشانه های سقط جنین

اگر باردار هستید و مشکلات و درد هایی مانند ترشح خون از واژن، درد ناگهانی شکم ، خون ریزی و لکه بینی ، گرفتگی شدید عضلات و …. دارید ، سریع به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید چرا که به احتمال زیاد سقط جنین را تجربه خواهید کرد. با روانکده همراه باشید تا شما را با علائم و نشانه های سقط جنین آشنا کنیم.

سقط جنین چیست؟

سقط جنین به معنای از دست دادن جنین قبل از هغته 20 بارداری است .چرا قبل از هفته 20 بارداری ؟ چرا که پس از هفته 20 بارداری جنین بزرگ تر می شود و سقط ممکن نخواهد بود . از این رو ممکن است پس از هفته 20 بارداری فرزند شما در رحم شما بمیرد و از این جهت پزشکان برای خارج کردن جنین مرده مجبور به جراحی می شوند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید حدود 50 درصد از تمام حاملگی ها به سقط ختم می شود ، اغلب اوقات این موضوع زمانی رخ می دهد که یک زن دوره قاعدگی خود را از دست بدهد یا حتی بداند باردار است و به خوردن برخی از چیزهایی بپردازد که برای جنین خطرناک است ویا به انجام کارهایی بپردازد که به سبب از دست دادن جنین منجرب می شوند.

همچنین بهتر است بدانید بیش از 80 درصد از سقط جنین ها در 3 ماه اول بارداری رخ می دهد.

سقط جنین چیست؟

علائم سقط جنین به چه صورت است؟

از جمله علائمی که نشان دهنده سقط جنین است و بایستی  فورا به بیمارستان ها و یا مراکز درمانی مراجعه کنند به صورت زیر است:

• خون ریزی شدید
  • گرفتگی عضلات رحم و عضلات شکم
  • شکم درد های ناگهانی
  • ضعف شدید
  • مشاهده مخاط سفید و صورتی
  • تب شدید
  • انقباضات شدید شکم
  • نداشتن حرکت جنین
  • کمتر شدن علائم بارداری
  • خارج شدن لخته خون از واژن شما
  • لکه بینی و… از جمله علائم و نشانه های سقط جنین به شمار می روند.

اگر بنا به دلایلیل هنگام بارداری این علائم را حتی شده در کم ترین حالت ممکن مشاهده کنید، بایستی به صوورت سریع و فوری به مراکز درمانی مراجعه کنید.

مواردی که منجرب به سقط جنین می شوند؟

بارداری از جمله دوران بسیار شیرین زندگی هر زنی به شمار می روند، اما بهتر است بدانید این دوران بسیار سخت خواهد بود و نیاز به مراقبت خواهد داشت، از جمله مواردی که خطر سقط جنین را افزایش می دهند ، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• عفونت شدید
  • مشکلات جسمی مادر مانند دیابت، بیماری قلبی ، تیروئید و…. به سقط جنین می انجامند
  • مشکلات هورمونی مادر
  • ضعف جسمی مادر
  • ناهنجاری های رحم مادر مانند نازک بودن لایه های رحم
  • استفاده قلیان
  • استفاده از الکل
  • نوشیدن مواد کافئین دار مانند قهوه
  • مواد مخدر مانند فنتانیل، هروئین و…
  • قرار گرفتن در معرز اشعه های فرابنفش و اشعه های ایکس
  • نارسایی های دهانه رحم
  • پریدن
  • رابطه جنسی
  • گشاد بودن دهانه رحم
  • تصادف
  • استرس و اضطراب
  • ضربه خوردن و…. از جمله عواملی هستند که به سقط جنین ختم می شوند.

مواردی که منجرب به سقط جنین می شوند؟

نکته: اکثر افرادی که بیشتر از دو بار سقط جنین داشته اند ، رحم آن ها نه تنها ضعیف می شود بلکه دهانه رحم وی گشاد می شود که اینن موضوع سبب می شود که رحن نتواند در دفعات بعدی از جنین نگهداری کند و پس از آن شخص مجددا سقط جنین را تجربه خواهد کرد. این مدل از سقط جنین بیشتر در دوماهه اول بارداری رخ می دهد.

عوامل موثر در عزت نفس چیست؟ بیشتر بخوانید: عوامل موثر در عزت نفس چیست؟

سقط جنین چگونه رخ می دهد؟

معمولاً علائم کمی قبل از سقط جنین ناشی از نارسایی دهانه رحم وجود دارد. اگر سقط جنین را تجربه کنید ممکن است فشار ناگهانی را در زیر شکم خود احساس کنید، و پس از آن کیسه آب شما بترکد و بعد آن بافت نوزاد و جفت بدون درد زیادی از بدن شما خارج شود. خارج شدن جنین ممکن است با فشار و درد زیادی همراه باشد. از این رو ضروری است اگر علائم سقط را داشتید به پزشک و یا مرکز درمانی مراجعه کنید تا از شدت خون ریزی ضعف نکنید.

هشدار: اکثر افرادی که سقط جنین را تجربه می کنند ، دچار خون ریزی شدید می شوند که در برخی موارد موجب از دست رفتن هوشیاری مادر می شود و حتی ممکن است به علت از دست رفتن خون زیاد به مرگ انجامد. از این رو به طور حتم به پزشک مراجعه کنید.

سقط جنین چگونه رخ می دهد؟

ممکن است شما بارداری ناخواسته را در دوران نامزدی و یا بنا به دلایل دیگر بارداری ناخواسته را تجربه کرده اید به پزشک مراجعه کنید و خودسر از داروهای غیرقانونی و یا گیاهان دارویی به جهت سقط استفاده نکنید. چرا در این صورت ممکن است به خود آسیب برسانید . همچنین به خاطر داشته باشید اگر به فکر سقط جنین هستید قبل از هر کاری با یک پزشک روان شناس صحبت کنید.

مطالب دیگر

دلایل پریود نشدن

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

آیا متادون باعث ناباروری می شود؟

کلام اخر

در این مطلب از روانکده به موضوعات سقط جنین، علائم و نشانه های سقط جنین و… پرداختیم. امیدواریم این مطلب نیز همانند سایر مطالب برای شما عزیزان مفید واقع گردد. همچنین شما می توانید نظرات ، پیشنهادات و همچنین تجربه شخصی خود را در رابطه با این موضوع با ما به اشتراک بگذارید.

3/5 - (2 امتیاز)