آیا-اوتیسم-خطرناک-است؟

آیا اوتیسم خطرناک است؟

اوتیسم یک ناتوانی رشدی پیچیده و پایدار است که اغلب در دوران کودکی ظاهر می شود و می تواند مهارت های اجتماعی، ارتباطات، رفتاری و خود کنترلی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. اوتیسم با رفتارهای خاص تعریف می شود و وضعیتی است که افراد را به روش های مختلف و به شدت های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد.

اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم (ASD) به شرایط مختلفی اشاره دارد که با چالش‌ هایی در مهارت‌ های اجتماعی، رفتار های تکراری، گفتار و ارتباطات غیرکلامی مشخص می ‌شود. بر اساس گزارش مرکز کنترل بیماری های شاخص، امروزه از هر 44 کودک یک کودک مبتلا به اوتیسم در ایالات متحده تشخیص داده می شود.

اگرچه علت اوتیسم در حال حاضر ناشناخته است، تشخیص زودهنگام می تواند به فرد کمک کند تا حمایت و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند، که می تواند منجر به زندگی بهتر و پر از فرصت ها شود و همین اقدامات پشگیرانه باعث می شود در افراد و کودکان دارای ابتلا به اوتیسم فرصت سازش و کنترل این بیماری داده شود.

مطلب مرتبط:

اختلال اوتیسم چیست؟

انواع اوتیسم

اوتیسم و این بیماری در افراد دارای انواع مختلفی نیست و تنها از طیف ها و فاز های مختلفی برخوردار بوده که طیف ها و فاز های مختلفی از آنها تحت تأثیر ترکیبی از ژنتیک و محیط قرار گرفته و از آنجایی که اوتیسم یک اختلال چند عاملی است، هر فرد مبتلا به اوتیسم دارای نقاط قوت در برخی زمینه های رفتاری روزمره و چالش ها در برخی زمینه های رفتاری روزمره است.

روش‌ هایی که افراد مبتلا به اوتیسم از طریق آن ‌ها یاد می ‌گیرند، فکر می‌ کنند و مشکل را حل می ‌کنند، می‌ تواند از مهارت ‌های بالا تا چالش‌ برانگیز متغیر باشد. برخی از افراد مبتلا به ASD ممکن است در زندگی روزمره خود به حمایت قابل توجهی نیاز داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به حمایت کم تری نیاز داشته باشند و در برخی موارد کاملا مستقل زندگی کنند.

سه نوع اختلال طیف اوتیسم وجود دارد:

اوتیسم کلاسیک

در برخی مواقع بر اساس علائم و نشانه ها و مهم تر از همه بر اساس شدت بیماری اوتیسم به طیف این بیماری اوتیسم “کلاسیک” گفته شده و این همان چیزی است که اکثر مردم با شنیدن کلمه اوتیسم به آن فکر می کنند.

افراد مبتلا به اوتیسم اغلب دارای تاخیر زبانی قابل توجه، مشکلات اجتماعی و ارتباطی و رفتارها و علایق غیرعادی هستند که علاوه بر این ها بسیاری از افراد مبتلا به اوتیسم دارای ناتوانی ذهنی نیز هستند.

سندرم آسپرگر

افراد مبتلا به سندرم آسپرگر اغلب علائم اوتیسم را دارند. آنها ممکن است چالش های اجتماعی و رفتاری و علایق غیرعادی داشته باشند، با این حال، آنها معمولاً مشکل زبان یا ناتوانی ذهنی نداشته که این وجه متمایز آنان نسبت به افراد مبتلا به اوتیسم طیف کلاسیک است.

تاثیرات قهوه بر مغز چیست؟ بیشتر بخوانید: تاثیرات قهوه بر مغز چیست؟

اختلال نافذ رشد

طیفی دیگری از بیماری اوتیسم نیز وجود دارد که در اغلب اوقات به اوتیم طیف غیر معمول یا PDD-NOS شناخته می شود که افرادی که برخی از معیارهای اختلال طیف اوتیسم یا سندرم آسپرگر را دارند، اما نه همه، ممکن است دارای اوتیسم غیر معمول باشند. این افراد اغلب علائم کمتر و خفیف تری نسبت به افراد مبتلا به اوتیسم دارند. علائم فقط می توانند باعث ایجاد چالش های اجتماعی و روابط شوند.

علائم-اوتیسم

علائم اوتیسم چیست؟

علت بیماری اوتیسم در کودکان و افراد به طر دقیق مشخصی نبوده و تحقیقات و پژوهشات بسیار از سوی محققان، پژوهشگران و متخصصان در این زمینه به این نتیجه رسیده است که ژنتیک و شرایط محیطی در ابتلا  کودکان و افراد به اوتیسم تاثیر بسزایی داشته اند.

بیماری اوتیسم  مشخصه های بسیاری را در افراد مبتلا به این بیماری بروز داده شده که از مهم ترین و شاخص ترین این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• حالت غیر طبیعی بدن یا حالات صورت
  • کناره گیری اجتماعی
  • واکنش های غیرمعمول در تنظیمات اجتماعی
  • استفاده از کلمات یا عبارات عجیب و غریب

اوتیسم در کودکان به چه شکل است؟

اوتیسم در کودکان چگونه است؟

همانطور که در مطالب بالا اشراره شد اوتیسم در کودکان به دلایل ژنتیکی و شرایط محیطی ایجاد و کودکان را با علائم ها مشخصه های خود درگیر می کند که کودکان مبتلا به اوتیسم از مشکلات ارتباطی، علاقه محدود و رفتار های تکراری دست و پنجه نرم می کنند.

علائم اوتیسم در کودکان خردسال

اوتیسم بنابه مشخصه ها و علائم مختلف خود بر اساس طیف های مختلف بروز داده شده در افراد در کودکان نیز از بسیاری علائم و نشانه های برخوردار است که از مهم ترین و شاخص ترین این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پاسخ نمی دهند.
  • اجتناب از تماس چشمی
  • وقتی به آن ها لبخند می زنید لبخند نمیزنند.
  • اگر طعم، بو یا صدای خاصی را دوست نداشته باشند بسیار ناراحت می شوند.
  • حرکات تکراری، مانند تکان دادن دست، تکان دادن انگشتان یا تکان دادن بدنشان
  • به اندازه بچه های دیگر صحبت نمی کند
  • تکرار همان عبارات

علائم اوتیسم در کودکان بزرگسال

اوتیسم بر اساس سن کودکان و طیف ابتلائی آنان از علائم مختلف دیگری در کودکان بزرگسال نیز برخوردار است که از مهم ترین و شاخص ترین این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• به نظر نمی رسد درک کنند که دیگران چه فکر یا احساسی دارند.
  • گفتن احساس شان برای شان سخت است.
  • دوست داشتن یک روال سخت روزانه است.
  • داشتن علاقه بسیار شدید به موضوعات یا فعالیت های خاص
  • اگر از آن ها بخواهید کاری انجام دهند بسیار ناراحت می شوند.
  • دوست یابی برای شان سخت است یا ترجیح می دهند تنها باشند.
  • همه چیز را خیلی تحت اللفظی در نظر می گیرند.

علائم اوتیسم در بزرگسالان

علائم اوتیسم در بزرگسالان نیز همانند علائم این بیماری در کودکان بزرگسال نسبت به کودکان خردسال تفاوت های بسیاری نسبت به طیف این بیماری در سنین کودکی و کودکی بزرگسال داشته که از مهم ترین علائم و نشانه های این بیماری در بزرگسالان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درک این که دیگران چه فکر یا احساسی دارند برای شان سخت است.
  • بسیار مضطرب شدن در مورد موقعیت های اجتماعی
  • دوست یابی برای شان سخت است یا ترجیح می دهند تنها باشند.
  • به نظر صریح، بی ادب یا بی علاقه به دیگران بدون هیچ معنایی
  • گفتن احساست برای شان سخت است
  • همه چیز را خیلی تحت اللفظی در نظر می گیرند.
  • هر روز یک روال مشابه داشته باشند و اگر تغییر کرد بسیار مضطرب می شوند.
  • درک نکردن قوانین اجتماعی، مانند صحبت نکردن با مردم
  • اجتناب از تماس چشمی
  • نزدیک شدن بیش از حد به افراد دیگر یا بسیار ناراحت شدن اگر کسی آن ها را لمس کند یا بیش از حد به آن ها نزدیک شود.
  • توجه به جزئیات کوچک، الگو ها، بو ها یا صدا هایی که دیگران نمی دانند.
  • داشتن علاقه بسیار شدید به موضوعات یا فعالیت های خاص
  • دوست دارند قبل از انجام کار ها با دقت برنامه ریزی کنند.

آیا اوتیسم خطرناک است؟

همانطور که در مطالب بالا گفته شد یکی از ویژگی هایی که افراد مبتلا به اوتیسم را با خود درگیر می کند درک نشدن از سوی افراد محیط به خصوص افراد خانواده در صورت عدم شناسایی و تشخیص وجود این بیماری در فرد مبتلا است که در این صورت باید در جواب این سوال که آیا اوتیسم خطرناک است باید گفت بیماری اوتیسم از همان ابتدا افراد خانواده و وابسته به افراد مبتلا را با ویژگی ها خود درگیر کرده و در صرت عدم شناسایی و کنترل و سازش منجربه پرخاشگری ها و خشونت هایی از سوی فرد مبتلا می شود.

کلام آخر

ما در مطالب بالا به همراه روانکده به بررسی تمامی جوانب بیماری اوتیسم در هر درجه سنی و اشاره کردن به تمامی علائم و نشانه های این بیماری در هر درجه سنی پرداختیم.

به این مقاله امتیاز دهید

1. محمود نعمت زاده پاسخ

سلام، وقت بخیر
    من یک سوال داشتم آیا این دوره آپدیت شده یا مثل ویدئو معرفی دوره هست؟
    (فرمت کلی دوره)