هیپرهیدروزیس چیست؟

هیپرهیدروزیس (hi-pur-hi-DROE-sis) تعریق بیش از حد غیر طبیعی است که لزوما به گرما یا ورزش مربوط نمی شود. ممکن است آن قدر عرق کنید که از بین لباس‌ های تان خیس شود یا از دست‌ های تان چکه کند. این نوع تعریق شدید علاوه بر مختل کردن فعالیت ‌های عادی روزانه، می ‌تواند باعث اضطراب و خجالت اجتماعی شود.

درمان هیپرهیدروزیس معمولا کمک می کند، که با دارو های ضد تعریق قوی شروع می شود. اگر ضد تعریق ها کمکی نکردند، ممکن است لازم باشد دارو ها و روش های درمانی مختلفی را امتحان کنید. در موارد شدید، پزشک ممکن است جراحی را برای برداشتن غدد عرق یا قطع اعصاب مسئول تولید بیش از حد عرق پیشنهاد کند.

گاهی اوقات ممکن است یک علت زمینه ای پیدا شود و درمان شود.

علائم هیپرهیدروزیس

بیشتر افراد هنگام ورزش، در محیط گرم یا مضطرب یا تحت استرس عرق می کنند. تعریق بیش از حد تجربه شده با هیپرهیدروزیس بسیار بیشتر از عرق کردن طبیعی است. نوعی هیپرهیدروزیس که معمولا دست‌ ها، پا ها، زیر بغل یا صورت را درگیر می ‌کند، حداقل یک بار در هفته، در ساعات بیداری ایجاد می‌ شود و معمولا تعریق در هر دو طرف بدن رخ می دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

گاهی اوقات تعریق بیش از حد نشانه یک بیماری جدی است. اگر تعریق شدید شما با سبکی سر، درد قفسه سینه یا حالت تهوع همراه است، فورا به پزشک مراجعه کنید. به پزشک مراجعه کنید اگر:

• عرق کردن، برنامه روزانه شما را مختل می کند.
  • عرق کردن باعث ناراحتی عاطفی یا کناره گیری اجتماعی می شود.
  • شما ناگهان بیش از حد معمول شروع به عرق کردن می کنید.
  • شما بدون هیچ دلیلی عرق شبانه را تجربه می کنید.

علل هیپرهیدروزیس

عرق کردن مکانیسم بدن شما برای خنک کردن خود است. هنگامی که دمای بدن شما افزایش می یابد، سیستم عصبی شما به طور خودکار غدد عرق شما را تحریک می کند. عرق کردن نیز به طور معمول، به ویژه در کف دست، زمانی که عصبی هستید، رخ می دهد.

شایع ترین شکل هیپرهیدروزیس، هیپرهیدروزیس کانونی اولیه (ضروری) نامیده می شود. در این نوع، اعصابی که مسئول سیگنال دادن به غدد عرق هستند بیش از حد فعال می شوند، حتی اگر با فعالیت بدنی یا افزایش دما تحریک نشده باشند. با استرس یا عصبی بودن، مشکل حتی بد تر می شود. این نوع معمولا کف دست و کف پا و گاهی صورت شما را درگیر می کند.

هیچ دلیل پزشکی برای این نوع هیپرهیدروزیس وجود ندارد. ممکن است یک جزء ارثی داشته باشد، زیرا گاهی اوقات در خانواده ها دیده می شود. هیپرهیدروزیس ثانویه زمانی رخ می دهد که تعریق بیش از حد به دلیل یک بیماری باشد. این نوع کم تر رایج است. به احتمال زیاد باعث تعریق در سراسر بدن شما می شود. شرایطی که ممکن است منجر به تعریق شدید شود عبارتند از:

• گرگرفتگی یائسگی
  • مشکلات تیروئید
  • قند خون پایین
  • برخی از انواع سرطان
  • حمله قلبی
  • اختلالات سیستم عصبی
  • عفونت ها

برخی از دارو ها نیز می توانند منجر به تعریق شدید شوند، مانند ترک مواد افیونی.

عوارض هیپرهیدروزیس

عوارض هیپرهیدروزیس عبارتند از:

• عفونت ها: افرادی که زیاد عرق می کنند بیشتر در معرض عفونت های پوستی هستند.
  • اثرات اجتماعی و عاطفی: داشتن دست‌ های لطیف یا چکه ‌دار و لباس‌ های خیس عرق می‌ تواند خجالت‌ آور باشد. وضعیت شما ممکن است بر پیگیری اهداف کاری و تحصیلی شما تاثیر بگذارد

تشخیص هیپرهیدروزیس

در طول قرار ملاقات، پزشک در مورد سابقه پزشکی و علائم شما می پرسد. همچنین ممکن است به معاینه فیزیکی یا آزمایشاتی برای ارزیابی بیشتر علت بیماری خود نیاز داشته باشید.

تست های آزمایشگاهی

پزشک ممکن است آزمایش‌های خون، ادرار یا سایر آزمایش‌ های آزمایشگاهی را توصیه کند تا ببیند آیا تعریق شما ناشی از یک بیماری پزشکی دیگر است، مانند پرکاری تیروئید یا قند خون پایین (هیپوگلیسمی).

تست های تعریق

تعدادی آزمایش برای مشخص کردن نواحی تعریق و تخمین شدت بیماری در دسترس است، از جمله آزمایش ید – نشاسته، رسانایی پوست و آزمایش تعریق تنظیم کننده حرارت.

درمان هیپرهیدروزیس

اگر یک بیماری زمینه ‌ای در ایجاد مشکل نقش داشته باشد، ابتدا آن وضعیت درمان می ‌شود. اگر علت مشخصی پیدا نشود، درمان بر کنترل تعریق بیش از حد متمرکز است. گاهی اوقات ممکن است لازم باشد ترکیبی از درمان ها را امتحان کنید و حتی اگر تعریق شما پس از درمان بهبود یابد، ممکن است عود کند.

دارو برای درمان هیپرهیدروزیس

دارو های مورد استفاده برای درمان هیپرهیدروزیس عبارتند از:

• داروی ضد تعریق تجویزی: پزشک شما ممکن است یک ضد تعریق با کلرید آلومینیوم (Drysol، Xerac Ac) تجویز کند. این محصول می تواند باعث تحریک پوست و چشم شود. معمولا قبل از رفتن به رختخواب روی پوست آسیب دیده اعمال می شود. سپس هنگام بلند شدن، محصول را بشویید و مراقب باشید که چیزی در چشم شما نرود. اگر پوست شما تحریک می شود، کرم هیدروکورتیزون ممکن است کمک کند. کرم های تجویزی یک کرم تجویزی حاوی گلیکوپیرولات ممکن است به هیپرهیدروزیس که روی صورت و سر تاثیر می گذارد کمک کند.
  • دارو های مسدود کننده اعصاب: برخی از دارو های خوراکی، مواد شیمیایی را که به اعصاب خاصی اجازه می‌ دهند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، مسدود می ‌کنند. این می تواند تعریق را در برخی افراد کاهش دهد. عوارض جانبی احتمالی شامل خشکی دهان، تاری دید و مشکلات مثانه است.
  • دارو های ضد افسردگی: برخی از دارو های مورد استفاده برای افسردگی نیز می توانند تعریق را کاهش دهند. علاوه بر این، آن ها ممکن است به کاهش اضطرابی که هیپرهیدروزیس را بد تر می کند کمک کنند.
  • تزریق سم بوتولینوم: درمان با سم بوتولینوم (بوتاکس، میوبلوک و .. ) به طور موقت اعصابی را که باعث تعریق می شوند مسدود می کند. ابتدا پوست شما یخ یا بی حس می شود. هر ناحیه آسیب دیده بدن شما به چندین تزریق نیاز دارد. اثرات شش تا 12 ماه طول می کشد و سپس درمان باید تکرار شود. این درمان می تواند دردناک باشد و برخی افراد ضعف عضلانی موقتی در ناحیه تحت درمان را تجربه می کنند.

درباره “هیپرهیدروزیس ” بیشتر بخوانید:

به این مقاله امتیاز دهید