اختلال خلقی دیس تایمی که به آن افسردگی خویی نیز گفته می شود. یک حالت مداوم و طولانی مدت افسردگی است که در این مطلب از روانکده در نظر داریم به برسی این موضوع ، راه های تشخیص و درمان این اختلال بپردازیم . با ما همراه باشید.

دیس تایمی یا افسردگی خویی چیست؟

دیس تایمی یک شکل مداوم طولانی مدت  افسردگی است. در این اختلال ممکن است علاقه خود را به فعالیت های عادی روزانه از دست بدهید، احساس ناامیدی کنید، ، عزت نفس پایین و احساس بی کفایتی داشته باشید. این احساسات ممکن است سال ها ادامه یابند و ممکن است در فعالیت های روزانه شما تداخل ایجاد کنند.

اگر شما به ااختلال دیس تایمی مبتلا هستید ممکن است برای شما سخت باشد که حتی در موقعیت های شاد قرار بگیرید. چرا که  ممکن است به عنوان شخصیتی تیره و تار، دائماً شاکی یا ناتوان از تفریح ​​شناخته شوید. اگرچه اختلال افسردگی مداوم به شدت افسردگی اساسی نیست، چرا که در اختلال دیس تایمی خلق و خوی افسردگی شما ممکن است خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد.

افسردگی کلمه ای است با معانی متعدد از حالت غمگین یا دلسردی گرفته تا وضعیت بدبختی تسلی ناپذیر، افکار خودکشی، و حتی توهمات و همچنین علائم جسمی مانند تپش قلب ، لرزش دست و پا، بیش از اندازه خوابیدن و… از جمله علائم جسمی اختلال دیس تایمی به شمار می روند.

واژه یونانی دیس تایمی  به معنای وضعیت بد روحی است. به عنوان یکی از دو شکل اصلی افسردگی بالینی، معمولاً علائم کمتر جدی نسبت به افسردگی اساسی دارد، اما مدت زمان بهبودی این افسردگی زمان بیشتری نیاز دارد.

دیس تایمی یا افسردگی خویی چیست؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید انجمن روانپزشکی آمریکا دیس تایمی  را به عنوان خلق افسرده با علائم زیر تعریف می کند:

• کم اشتهایی
  • پرخوری
  • بی خوابی
  • خواب زیاد
  • انرژی کم یا خستگی
  • عزت نفس پایین
  • تمرکز ضعیف ی
  • عدم تصمیم گیری
  • ناامیدی

به دلیل ماهیت مزمن اختلال دیس تایمی ترکیبی از گفتار درمانی و دارو می تواند در درمان این بیماری موثر باشد اندکی موثر باشد.

علائم دیس تایمی یا افسرده خویی چیست؟

دیس تایمی و افسردگی اساسی به طور طبیعی علائم مشترک بسیاری دارند، از جمله علائم دیس تایمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• اختلال خواب
  • انرژی کم
  • تمرکز ضعیف
  • کم اشتهایی
  • اعتماد به نفس پایین
  • ناامیدی
  • تغییر وزن
  • احساس گناه بیش از حد
  • افکار مرگ
  • خودکشی
  • ناتوانی در احساس لذت
  • بی حالی
  • بی قراری
  • پرهیز از فعالیت های اجتماعی
  • کاهش فعالیت
  • اثربخشی و بهره وری
  • تحریک پذیری
  • عصبانیت بیش از حد

توجه: توجه داشته باشید در کودکان، علائم اختلال دیس تایمی ممکن است شامل خلق افسرده و تحریک پذیری باشد.

رویدادهای زندگی. مانند افسردگی شدید، رویدادهای آسیب زا مانند از دست دادن یکی از عزیزان، مشکلات مالی یا سطح بالای استرس می تواند باعث ایجاد اختلال دیس تایمی  در برخی افراد شود.

وجود علائم بالا به شما در تشخیص اختلال دیس تایمی یا افسرده خویی کمک می کند.

علائم دیس تایمی یا افسرده خویی چیست؟

تاثیرات قهوه بر مغز چیست؟ بیشتر بخوانید: تاثیرات قهوه بر مغز چیست؟

راه های درمان اختلال دیس تایمی یا افسرده خویی

علائم اختلال دیس تایمی معمولاً در طی سال‌ ها ظاهر می‌شوند و از بین می‌روند و شدت آنها می‌تواند در طول زمان تغییر کند. اما به طور معمول علائم بیش از دو ماه در یک زمان ناپدید نمی شوند.

از آنجایی که این احساسات برای مدت طولانی ادامه دارند، ممکن است فکر کنید که همیشه بخشی از زندگی شما خواهند بود. اما اگر علائمی از اختلال افسردگی مداوم دارید، بایستی هر چه سریع تر اقدام به بهبودی کنید ، تا بیماری شما شدید تر نشود و سریع تر پیشگیری و درمان شود.

راه های درمان اختلال دیس تایمی یا افسرده خویی

در ابتدا به طور مستقیم از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید.

اگر فکر می کنید ممکن است به خود آسیب برسانید یا اقدام به خودکشی کنید یا کنترل خود را از دست داداه اید ، هر  چه سریع تر با اورژانس یا یکی از افراد خانواده تماس بگیرید و آن ها را خبر کنید.

تفاوت های بیولوژیکی افراد مبتلا به اختلال دیس تایمی  ممکن است تغییرات فیزیکی در مغز خود داشته باشند. به گونه ای که هورمون  انتقال دهنده های عصبی مواد شیمیایی طبیعی مغز هستند که در افسردگی نقش دارند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که تغییرات در عملکرد و تأثیر این انتقال دهنده های عصبی و نحوه تعامل آنها با مدارهای عصبی که در حفظ ثبات خلق و خوی نقش دارند، ممکن است نقش مهمی در اختلال دیس تایمی داشته باشند.. اهمیت این تغییرات هنوز نامشخص است، اما ممکن است در نهایت به شناسایی دقیق علل کمک کنند.و توسط پزشک درمان شود.

صفات ارثی به نظر می رسد اختلال دیس تایمی در افرادی که خویشاوندان خونی آنها نیز به این بیماری مبتلا هستند، شایع تر باشد. محققان در تلاش برای یافتن ژن هایی هستند که ممکن است در ایجاد دیس تایمی نقش دارند.