امتوفوبیا یا ترس از استفراغ

امتوفوبیا یک فوبیا خاص است که شامل ترس شدید از استفراغ، دیدن استفراغ، تماشای استفراغ دیگران یا احساس بیماری است. افراد مبتلا به امتوفوبیا اغلب با اضطراب زندگی می کنند و رفتار هایی انجام می دهند که بر زندگی روزمره آن ها تاثیر می گذارد.

اکثر مردم استفراغ را دوست ندارند، اما به ندرت بر افکار آن ها غلبه می کند. از طرف دیگر، افراد مبتلا به امتوفوبیا، زمان زیادی را صرف نگرانی در مورد استفراغ می کنند، حتی اگر خود یا اطرافیان شان احساس بیماری نداشته باشند. فقط تصور این که کسی ممکن است استفراغ کند گاهی اوقات برای ایجاد ناراحتی شدید کافی است.

این پریشانی مداوم می تواند تاثیر زیادی بر نحوه زندگی شما داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است بیرون غذا نخورید، از مکان‌ های شلوغ یا مسافرت پرهیز کنید، از غذا های جدید اجتناب کنید، از افرادی که ممکن است بیمار باشند دوری کنید یا دائما بر سلامت خود نظارت کنید. برای بسیاری از افراد مبتلا به امتوفوبیا، این بیماری تقریبا بر هر بخش از زندگی آن ها تاثیر می گذارد.

در حالی که اضطراب ناشی از امتوفوبیا ممکن است بسیار زیاد باشد، این وضعیت معمولا با کمک یک مشاور قابل درمان است.

علائم امتوفوبیا یا ترس از استفراغ چیست؟

داشتن امتوفوبیا به این معنی است که شما احتمالا تلاش زیادی می ‌کنید تا در موقعیت ‌هایی قرار نگیرید که ممکن است شما یا شخص دیگری دچار سرگیجه شوید. ممکن است متوجه شوید که روز های خود را با دوری از این سناریو ها می سازید. رفتار های دیگری که ممکن است به امتوفوبیا اشاره کند عبارتند از:

• حذف غذا ها یا مکان هایی که با استفراغ مرتبط هستند.
  • نخوردن غذا های جدید یا نوشیدن نوشیدنی های جدید.
  • آهسته غذا خوردن، خیلی کم غذا خوردن یا فقط در خانه غذا خوردن
  • بو کردن یا چک کردن اغلب غذا برای اطمینان از بد نبودن آن یا دور انداختن غذا قبل از انقضای آن
  • پختن بیش از حد غذا
  • دست نزدن به سطوحی که ممکن است دارای میکروب‌ هایی باشد که منجر به بیماری می ‌شوند، مانند دستگیره‌ های در، صندلی توالت یا فلاش، نرده‌ ها یا رایانه ‌های عمومی
  • اجتناب از بیمارستان ها یا کلینیک هایی که ممکن است افراد بیمار باشند یا ممکن است استفراغ کنند.
  • استفاده از آنتی اسید ها برای جلوگیری از احساس تهوع یا ناراحتی معده قبل از وقوع
  • نظارت بیش از حد بر سلامت خود از طریق اندازه گیری دما و فعالیت های مشابه
  • شستن بیش از حد دست ها، ظروف، غذا و ابزار آماده سازی غذا
  • اجتناب از نوشیدن الکل یا مصرف دارو هایی که می تواند باعث تهوع شود.
  • اجتناب از سفر، مدرسه، مهمانی ها، وسایل نقلیه عمومی یا هر فضای عمومی شلوغ
  • اجتناب از استفاده از برخی کلمات، مانند استفراغ
  • بررسی سلامت دیگران و اجتناب از آن ها در صورت بیماری
  • اجتناب از بوی بد مانند زباله یا اقلام کثیف
  • مشکلات تنفسی، سفتی در قفسه سینه یا افزایش ضربان قلب در هنگام فکر کردن به استفراغ

این رفتار ها با علائم سلامت روان همراه است، مانند:

• ترس شدید از دیدن استفراغ کسی
  • ترس شدید از پیدا نکردن سرویس بهداشتی در بیرون
  • ترس شدید از عدم توانایی در متوقف کردن سرفه کردن
  • ترس شدید از خفگی در اثر استفراغ
  • ناراحتی از فکر خجالت به دلیل استفراغ کردن در بیرون
  • از این فکر که اگر کسی استفراغ کرد نمی توانید از یک منطقه شلوغ خارج شوید وحشت کنید.
  • اضطراب و پریشانی هنگام احساس تهوع یا فکر کردن به استفراغ
  • ترس شدید از بیمار شدن و رفتن به بیمارستان
  • افکار مداوم و غیرمنطقی که یک عمل را به یک تجربه قبلی شامل استفراغ مرتبط می کند.
  • به خاطر داشته باشید که افراد اغلب فوبیا از جمله امتوفوبیا را به روش های مختلف تجربه می کنند. به عنوان مثال، ممکن است بیشتر نگران استفراغ خود باشید تا دیدن استفراغ دیگران.

علاوه بر این، افراد مبتلا به فوبیای خاص معمولا می‌دانند که واکنش آن ها به موضوع فوبیا معمولی نیست. برای مثال، ممکن است تمام تلاش خود را بکنید تا از خوردن غذا های پخته شده توسط شخص دیگری اجتناب کنید. این معمولا مفید نیست و اغلب فقط تجربه را ناراحت ‌کننده ‌تر می‌ کند. همچنین می تواند به احساس شرم منجر شود و باعث شود علائم خود را از دیگران پنهان کنید.

چه چیزی باعث امتوفوبیا یا ترس از استفراغ می شود؟

فوبیای خاص اغلب پس از یک حادثه خاص ایجاد می شود. این حادثه یک منبع قابل اعتماد ارتباطی بین یک چیز که ممکن است یک شی، یک موقعیت یا یک رویداد باشد ترس ایجاد می کند. در زمینه امتوفوبیا، این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• به شدت بیمار شدن در ملاء عام
  • داشتن یک مورد بد مسمومیت غذایی
  • استفراغ در طول تعطیلات مهم منبع قابل اعتماد
  • دیدن شخص دیگری در هنگام استفراغ
  • کسی که روی شما استفراغ کرده باشد.
  • داشتن حمله پانیک در هنگام استفراغ

امتوفوبیا همچنین می‌ تواند بدون دلیل مشخصی ایجاد شود و کارشناسان معتقدند که ژنتیک و محیط شما ممکن است نقشی داشته باشند. به عنوان مثال، داشتن سابقه خانوادگی فوبیای خاص یا سایر اختلالات اضطرابی می تواند خطر ابتلا را افزایش دهد.

همچنین اغلب در دوران کودکی شروع می شود و برخی از بزرگسالانی که دهه ها با امتوفوبیا زندگی کرده اند ممکن است اولین رویداد محرک را به خاطر نداشته باشند. اگر نمی‌ توانید تجربه‌ ای را که ممکن است به امتوفوبیا شما منجر شده باشد، مشخص کنید، نگران نباشید. حتی اگر ندانید در ابتدا چه چیزی باعث فوبیا شده است، درمان همچنان می تواند کمک کننده باشد.

علت تهوع و درد معده در امتوفوبیا یا ترس از استفراغ چیست؟

زندگی با امتوفوبیا یا اضطراب عمومی اغلب به معنای تجربه حالت تهوع، سرگیجه و احساس بیماری است. این ها برخی از علائم فیزیکی حملات پانیک و بسیاری از انواع اضطراب هستند. برای افراد مبتلا به امتوفوبیا، دیدن حالت تهوع و درد معده به عنوان علائم اضطراب و نه علائمی که ممکن است استفراغ کند، چالش برانگیز است. این می تواند یک چرخه معیوب باشد که در آن علائم امتوفوبیا تجربه را بد تر می کند.

با کار با یک مشاور یا استفاده از تکنیک های تمرکز حواس یا مدیتیشن، ممکن است علائم اضطراب خود را کاهش دهید و در نتیجه حالت تهوع و درد معده کم تری را تجربه کنید.

برخی از پزشکان شروع به ترکیب ذهن آگاهی با درمان های شناختی و رفتاری کرده اند. یک مطالعه 2020 منبع معتبر با 33 شرکت‌ کننده نشان داد که دوره‌ های کوتاه مدیتیشن 6 روز در هفته در طول 8 هفته باعث کاهش شاخص‌ های استرس، اضطراب و تغییرات ضربان قلب می ‌شود.

چگونه امتوفوبیا یا ترس از استفراغ تشخیص داده می شود؟

ترس یا اضطراب شدید در اطراف یک شی یا موقعیت خاص معمولا زمانی به عنوان یک فوبیا تشخیص داده می شود که شروع به ایجاد ناراحتی کند که بر زندگی شما در خانه، مدرسه یا محل کار تاثیر منفی بگذارد. معیار های دیگر برای تشخیص امتوفوبیا عبارتند از:

• یک واکنش ترس و اضطراب قابل توجه که بلافاصله پس از دیدن یا فکر کردن به استفراغ رخ می دهد.
  • اجتناب فعال از موقعیت هایی که می تواند شامل استفراغ باشد.
  • برخی از علائم اصلی امتوفوبیا شامل رفتار وسواسی اجباری است، بنابراین ممکن است امتوفوبیا ابتدا به عنوان اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) ظاهر شود.

امتوفوبیا همچنین می تواند شبیه به آگورافوبیا ظاهر شود. ترس از استفراغ یا دیدن استفراغ دیگران می تواند آن قدر قوی شود که منجر به وحشت شود و خروج از خانه را دشوار یا حتی غیرممکن کند؛ اما اگر تنها دلیل شما برای دوری از مکان‌ های عمومی ترس از استفراغ باشد، احتمالا مبتلا به امتوفوبیا هستید، نه آگورافوبیا.

چگونه امتوفوبیا یا ترس از استفراغ درمان می شود؟

روانشناسان می توانند با استفاده از الگو های فکری در مورد استفراغ، امتوفوبیا را با گفتار درمانی درمان کنند. بسیاری از درمانگران نیز افراد را به تدریج از طریق فیلم ها و تکنیک های مشابه در معرض استفراغ قرار می دهند. فوبیا همیشه نیاز به درمان ندارند. در برخی موارد، افراد راه هایی برای کار در اطراف خود پیدا می کنند؛ اما اجتناب از برخی اشیا یا موقعیت ‌های ترسناک، مانند آسانسور یا شنا، آسان ‌تر از دیگران است.

از آن جایی که امتوفوبیا می ‌تواند باعث تعدادی از رفتار های ناراحت ‌کننده شود که بر بخش ‌های اساسی زندگی شما تاثیر می ‌گذارد، مانند غذا خوردن یا جستجوی درمان پزشکی، ممکن است کار برای مقابله با این فوبیا سخت باشد. به طور کلی، اگر فوبیای شما کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد یا این که در حال تعجب هستید که اگر فوبیا نداشتید چگونه اوضاع متفاوت بود، ایده خوبی است که به دنبال کمک باشید. اکثر مردم دریافته اند که مواجهه درمانی و در برخی موارد دارو درمانی باعث تسکین می شود.

درمان امتوفوبیا یا ترس از استفراغ از طریق مواجهه

مواجهه درمانی به عنوان یکی از موثر ترین درمان ها برای فوبیای خاص در نظر گرفته می شود. در این نوع درمان، شما با یک درمانگر کار خواهید کرد تا به آرامی خود را در معرض آن چه از آن می ترسید قرار دهید.

برای درمان امتوفوبیا، این ممکن است شامل خوردن غذای جدید در رستوران یا چرخیدن تا زمانی باشد که کمی حالت تهوع داشته باشید. همان طور که این چیز ها را امتحان می کنید، تکنیک هایی نیز به شما داده می شود که به شما کمک می کند با احساس اضطراب و ترس در طول مواجهه کنار بیایید.

اگر این به نظر طاقت فرسا به نظر می رسد، به دنبال حساسیت زدایی سیستماتیک باشید. این یک نوع مواجهه درمانی است که شامل مقابله با ترس های شما در طول مواجهه های متعدد است که به تدریج شدید تر می شوند.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

CBT نوعی درمان است که به شما کمک می کند یاد بگیرید چگونه افکار منفی را که باعث ناراحتی می شوند شناسایی و به چالش بکشید. CBT برای فوبیای خاص همچنین شامل قرار گرفتن در معرض فوبیای شما است. همان طور که به تدریج در معرض قرار می گیرید، با درمانگر خود کار خواهید کرد تا به اضطراب و پریشانی که هنگام فکر کردن در مورد استفراغ تجربه می کنید رسیدگی کنید و راه های مقابله با آن را به تنهایی یاد بگیرید.

نتایج یک مطالعه در سال 2016 که روی 24 فرد مبتلا به امتوفوبیا انجام شد، نشان می دهد که CBT به عنوان یک درمان فوایدی دارد. این کارآزمایی تصادفی‌ سازی و کنترل‌ شده اولین کارآزمایی در نوع خود بود، بنابراین تحقیقات بیشتر ممکن است به حمایت از این یافته کمک کند.

دارو درمانی

از آن جایی که امتوفوبیا یک وضعیت سلامت روان نسبتا نادر است، هیچ درمان دارویی استانداردی وجود ندارد. همچنین استفاده از دارو برای از بین بردن فوبیای خاص دشوار است، اما برخی دارو ها ممکن است به کاهش علائم اضطراب یا هراس کمک کنند.

مسدود کننده های بتا می توانند به جلوگیری از افزایش فشار خون و ضربان قلب و سایر علائم اضطراب فیزیکی ناشی از آدرنالین کمک کنند. این ها معمولا قبل از وارد شدن به موقعیت‌ هایی که ممکن است فوبیای شما را تحریک کند، مصرف می‌ شوند.

بنزودیازپین ها مسکن هایی هستند که می توانند به شما کمک کنند احساس اضطراب کم تری داشته باشید، اما می توانند اعتیادآور باشند و برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی شوند.

دارویی به نام d-Cycloserine (DCS) ممکن است در طول درمان قرار گرفتن در معرض فواید استفاده شود. بررسی منابع معتبر 22 مطالعه در سال 2017 که در مورد افرادی که با اضطراب، OCD یا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) زندگی می کنند نشان داد که به نظر می رسد DCS اثربخشی مواجهه درمانی را افزایش می دهد.

با این حال، مواجهه درمانی به طور کلی برای درمان فوبیا به تنهایی بسیار موثر است، بنابراین ممکن است مکمل درمانی با دارو ضروری نباشد.

درباره “امتوفوبیا یا ترس از استفراغ” بیشتر بخوانید:

5/5 - (1 امتیاز)