تالاسوفوبیا یا ترس از دریا و اقیانوس چیست؟

تالاسوفوبیا نوعی فوبیا خاص است که شامل ترس مداوم و شدید از آب های عمیق مانند اقیانوس یا دریا است. چه چیزی این فوبیا را با آب هراسی یعنی ترس از آب متفاوت می کند؟ در جایی که آب هراسی شامل ترس از آب است، تالاسوفوبیا بر روی بدنه‌ های آبی متمرکز می‌ شود که وسیع، تاریک، عمیق و خطرناک به نظر می ‌رسند. مردم آن قدر از آب نمی ترسند که از آنچه در زیر سطح آن نهفته است می ترسند.

در حالی که تالاسوفوبیا توسط DSM-5، راهنمای تشخیصی اختلالات روانی که توسط روانپزشکان و سایر متخصصان سلامت روان استفاده می شود، به عنوان یک اختلال متمایز شناخته نمی شود، علائم آن ممکن است تحت معیار های تشخیصی فوبیای خاص قرار گیرند.

واژه تالاسوفوبیا از واژه یونانی تالاسا (دریا) و فوبوس (ترس) گرفته شده است.

طبق گفته موسسه ملی سلامت روان (NIMH)، فوبیا شایع ترین نوع بیماری روانی در ایالات متحده است. در حالی که فوبیا های خاص خود در بین جمعیت عمومی بسیار رایج هستند، مشخص نیست که چه تعداد از مردم تالاسوفوبیا دارند.

تالاسوفوبیا معمولا یک نوع فوبیا خاص در محیط طبیعی در نظر گرفته می شود. ترس از محیط طبیعی یکی از انواع فوبیا است که بیشتر تجربه می شود، با برخی از مطالعات نشان می دهد که فوبیای مربوط به آب در بین زنان شایع تر است.

دلایل به وجو آمدن تالاسوفوبیا یا ترس از دریا و اقیانوس

تعدادی از عوامل ممکن است باعث این ترس از اقیانوس و دریا شود. مانند سایر انواع فوبیا، احتمالا ترکیبی از طبیعت و تربیت است که به تالاسوفوبیا کمک می کند.

ژنتیک

از منظر طبیعت، تکامل و ژنتیک ممکن است نقش داشته باشند. اجداد ما که محتاط تر بودند و از توده های عمیق آب می ترسیدند احتمال بیشتر زنده می ماندند و این ژن های ترسناک را به فرزندان خود منتقل می کردند.

تجربیات گذشته

این ترس همچنین ممکن است تا حدی به دلیل تجربیاتی که افراد در اطراف آب داشته اند، باشد. برای مثال ترسیدن از چیزی در هنگام شنا نیز ممکن است یکی از دلایل احتمالی این نوع ترس باشد.

تربیت

مشاهده افراد دیگر، به‌ ویژه شخصیت‌ های والدین و دیگر بزرگسالان تاثیرگذار، که از آب‌ های عمیق ترس داشتند نیز ممکن است یکی از عوامل موثر باشد. همچنین تعدادی از عوامل خطر وجود دارد که ممکن است احتمال ابتلای فرد به فوبیای خاص مانند تالاسوفوبیا را افزایش دهد. برخی از این موارد عبارتند از:

• داشتن یکی از اعضای خانواده مبتلا به تالاسوفوبیا یا نوع دیگری از فوبیای خاص
  • عوامل شخصیتی، مانند منفی‌ تر بودن، حساس ‌تر بودن یا مضطرب بودن
  • تجارب شخصی آسیب زا شامل آب های عمیق، حجم های بزرگ آب یا سفر در اقیانوس
  • شنیدن داستان هایی از افراد دیگر یا از طریق منابع رسانه ای با تمرکز بر حوادث آب

علائم و نشانه های تالاسوفوبیا یا ترس از دریا و اقیانوس

علائم و نشانه های تالاسوفوبیا یا ترس از دریا و اقیانوس

فوبیا می تواند علائم فیزیکی و احساسی اضطراب و ترس را ایجاد کند. برخی از علائم فیزیکی رایج تالاسوفوبیا عبارتند از:

• سبکی سر
  • ضربان قلب
  • تنفس سریع و پی در پی
  • تعریق

علائم عاطفی می تواند شامل موارد زیر باشد:

• غرق شدن
  • احساس اضطراب
  • احساس جدایی از موقعیت
  • داشتن حس عذاب قریب الوقوع
  • نیاز به فرار

این واکنش ترس می تواند در صورت تماس مستقیم با اقیانوس یا دیگر آب های عمیق، مانند رانندگی از کنار ساحل یا پرواز بر فراز اقیانوس با هواپیما، رخ دهد. اما لزوما لازم نیست در نزدیکی آب باشید تا علائم را تجربه کنید. برای برخی افراد، صرفا تصویربرداری از عمق آب، نگاه کردن به عکسی از آب یا حتی مشاهده کلماتی مانند «اقیانوس» یا «دریاچه» برای تحریک واکنش کافی است.

پاسخ فوبیا بیش از احساس عصبی یا اضطراب است. تصور کنید آخرین باری که با چیزی خطرناک روبرو شدید چه احساسی داشتید. شما احتمالا شروع فوری و شدید پاسخ جنگ یا گریز را تجربه کرده اید، مجموعه ای از واکنش ها که بدن شما را برای ماندن و مقابله با تهدید یا فرار از خطر آماده می کند. فرد مبتلا به تالاسوفوبیا همان واکنش را تجربه خواهد کرد، حتی اگر پاسخ نامناسب با خطر واقعی باشد.

علاوه بر این علائم فیزیکی هنگام مواجهه با آب های عمیق، افراد برای اجتناب از نزدیک شدن یا حتی نگاه کردن به توده های بزرگ آب، تمام تلاش خود را می کنند. آن ها ممکن است زمانی که بدانند با موضوع ترس خود مواجه خواهند شد، اضطراب پیش بینی کننده ای را تجربه کنند، مانند احساس شدید عصبی قبل از سوار شدن به قایق کشتی و انواع سفر های آبی.

درمان تالاسوفوبیا یا ترس از دریا و اقیانوس

در حالی که هیچ تحقیقی در مورد درمان خاص تالاسوفوبیا وجود ندارد، فرض بر این است که افراد نتایج درمانی مشابهی با سایر فوبیا ها تجربه خواهند کرد. تحقیقات نشان می ‌دهد که درمان‌ های رفتار درمانی، به ‌ویژه درمان‌ های مبتنی بر مواجهه، در کاهش علائم فوبیای خاص کاملا موثر هستند. سایر اشکال رفتار درمانی عبارتند از:

• درمان شناختی رفتاری
  • حساسیت زدایی سیستماتیک

تحقیقات نشان داده است که همه درمان‌ها برای انواع مختلف فوبیای خاص اثربخشی یکسانی ندارند. برای مثال، قرار گرفتن در معرض درون تنی (که شامل قرار گرفتن در معرض جسم ترسناک در زندگی واقعی است). تحقیقات نشان می ‌دهد که قرار گرفتن در معرض in vivo نسبت به قرار گرفتن در معرض تصور موثر تر است، اما یک مطالعه منتشر شده در Frontiers in Psychology نشان داد که قرار گرفتن در معرض مجازی به اندازه قرار گرفتن در معرض دنیای واقعی موثر است.

البته، قرار گرفتن در معرض یک جسم ترسناک در زندگی واقعی همیشه امکان پذیر نیست، به خصوص اگر شامل چیزی خطرناک یا غیرممکن باشد. در مورد تالاسوفوبیا، قرار گرفتن در معرض آب آزاد ممکن است موثر ترین باشد، اما در صورت عدم امکان قرار گرفتن در معرض، تصور ممکن است فوایدی را به همراه داشته باشد. گاهی اوقات درمان ممکن است شامل چندین استراتژی مختلف از جمله قرار گرفتن در معرض تدریجی، حساسیت زدایی سیستماتیک، بازسازی شناختی و تکنیک های آرام سازی باشد.

درباره “تالاسوفوبیا یا ترس از دریا و اقیانوس ” بیشتر بخوانید: