اختلال تب های دوره ای چیست؟

سندرم های تب دوره ای شرایطی هستند که دارای دوره های تب هستند. این شرایط می تواند ارثی باشد. درمان می تواند به نوع سندرم تب دوره ای بستگی داشته باشد، اما اغلب شامل استفاده مادام العمر از دارو می شود.

سندرم های تب دوره ای چیست؟

سندرم های تب دوره ای به بیماری هایی اطلاق می شود که باعث ایجاد تب دوره ای (اپیزودیک) می شوند که علت عفونی (ویروس، باکتری) ندارند. به طور کلی، کودکان مبتلا به این سندرم ها در بین دوره ها خوب هستند. بسیاری از این سندرم ها ارثی هستند (از والدین منتقل می شوند) و ناشی از جهش (نقص یا اشتباه) در یک ژن هستند (این کدی است که ساختار پروتئین های ما را تعیین می کند). سندرم ها توسط عوامل متعددی تعریف می شوند، از جمله:

• نقص ژن
  • ویژگی های بالینی سندرم
  • علاوه بر تب، قسمت‌ های بدن نیز تحت تاثیر قرار می ‌گیرند.
  • سن کودک زمانی که سندرم شروع می شود
  • قومیت (منطقه ای از جهان که فرزند یا والدین از آن جا آمده اند) کودک و والدین

بسیاری از این سندرم ها درمان خاصی دارند که اغلب بر اساس درک مشکل ناشی از نقص ژنتیکی است.

علت تب و لرز دوره ای

تب مدیترانه ای خانوادگی (FMF)  شایع ترین سندرم تب دوره ای است. بیماران از دوره های مکرر تب همراه با درد شکم، قفسه سینه و مفاصل و تورم رنج می برند. این بیماری عموما افراد مدیترانه ای و خاورمیانه ای، به طور معمول یهودیان سفاردی، ترک ها، عرب ها و ارمنی ها را مبتلا می کند.

از زمان کشف این نقص ژنی، حتی در میان جمعیت هایی که تصور می شد بسیار نادر است، مانند ایتالیایی ها، یونانی ها و یهودیان اشکنازی، بیشتر تشخیص داده می شود. دوره های FMF تقریبا در 90 درصد از بیماران قبل از 20 سالگی شروع می شود. در بیش از نیمی از آن ها بیماری قبل از 10 سالگی ظاهر می شود.

چه چیزی باعث FMF می شود؟

FMF یک بیماری ژنتیکی است. ژن مسئول ژن MEFV نامیده می شود که نام آن از دریای مدیترانه گرفته شده است و پروتئینی به نام پیرین را تحت تأثیر قرار می دهد که در کنترل طبیعی التهاب نقش دارد. هنگامی که این ژن نقص داشته باشد، تنظیم التهاب نمی تواند به درستی انجام شود و بیماران دوره هایی از تب و سایر علائم را تجربه می کنند. عفونت، ضربه، قاعدگی یا استرس روانی ممکن است باعث ایجاد اپیزود شود.

FMF چگونه به ارث می رسد؟

FMF به عنوان یک بیماری اتوزومال مغلوب به ارث می رسد (به این معنی که در حالی که ممکن است کودک مبتلا به این بیماری باشد، هیچ یک از والدین نیازی به نشان دادن علائم بیماری ندارند). در این حالت کودک دو ژن جهش یافته یکی از مادر و دیگری از پدر دریافت می کند.

سپس والدین حامل نامیده می شوند. اغلب فردی در خانواده گسترده به این بیماری مبتلا است. اگر یکی از کودکان مبتلا به این بیماری باشد و والدین ناقل آن باشند، 25 درصد احتمال دارد کودک دیگری به FMF مبتلا شود. اگر یکی از فرزندان FMF داشته باشد و یکی از والدین نیز FMF داشته باشد، احتمال ابتلای فرزند دیگری به FMF 50 درصد است.

انواع تب دوره ای

تب دوره ای، استوماتیت آفتی، فارنژیت و آدنیت (PFAPA)  شایع ترین نوع سندرم تب دوره ای در کودکان است. سایر انواع رایج عبارتند از تب مدیترانه ای خانوادگی (FMF) .

علائمی که با تب مکرر همراه با سندرم تب دوره ای ظاهر می شوند عبارتند از:

• راش
  • درد و تورم مفاصل
  • زخم در دهان
  • درد شکم

علت تب های مکرر در کودکان

هنگام بررسی تب مکرر، محتمل ترین علتی که باید در نظر گرفته شود عفونت است. به ویژه در کودکان زیر شش سال، شایع ‌ترین علت حملات چندگانه تب، بروز عفونت‌ های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی (مانند فارنژیت، اوتیت میانی) است.

علت تب های دوره ای در بزرگسالان

تب مکرر در بزرگسالان گاهی اوقات می تواند توضیح ساده ای داشته باشد. تب می تواند ناشی از بیماری های مزمن مانند لوپوس و آرتریت باشد. استرس، تغییر در الگو های خواب یا برخی دارو ها همگی می توانند باعث تغییر دمای بدن شوند. گاهی اوقات یک دماسنج معیوب می تواند علت آن باشد.

درمان تب دوره ای کودکان

ممکن است پزشک نتواند علت دقیق تب کودک را تشخیص دهد. عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی شایع ترین علت تب هستند. آنتی بیوتیک ها عفونت های ویروسی را درمان یا کمک نمی کنند و احتمال واکنش های دارویی و مشکلات بالقوه دیگر را افزایش می دهند.

اگر پزشک عفونت باکتریایی را تشخیص دهد، آنتی بیوتیک در کودک شروع می شود. عفونت های دستگاه ادراری، عفونت گوش، عفونت گلو، عفونت سینوسی، عفونت های پوستی، عفونت های دستگاه گوارش و ذات الریه ممکن است با آنتی بیوتیک در خانه درمان شوند.

ممکن است کودک آنتی بیوتیک خوراکی، واکسن یا هر دو را دریافت کند. کودکان مشکوک به مننژیت باکتریایی همیشه در بیمارستان بستری می شوند. علاوه بر این، پزشک ممکن است تجویز استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) را برای تب توصیه کند.

کم آبی ممکن است با دادن مایعات خوراکی یا مایعات داخل وریدی (IV)  درمان شود. اگر کودکی استفراغ می کند، ممکن است دارویی برای کنترل حالت تهوع از طریق تزریق یا شیاف رکتوم داده شود. پس از مدتی از مایعات خوراکی استفاده می شود.

اگر وضعیت کودک پس از کاهش تب، درمان کم آبی بدن و پس از رد عفونت های باکتریایی جدی بهبود یابد، پزشک احتمالا کودک را برای مراقبت های بیشتر و نظارت در خانه از بخش اورژانس ترخیص می کند.

درباره “اختلال تب های دوره ای ” بیشتر بخوانید:

1. اسماعیل کرمانی پاسخ

سلام من چهارده سالمه سه روزه همش فگر های منفی تو مغزم هست تپش قلب هم بیشتر است کف های دستم عرق می کنه فگر می کنم همه جانم می لرزه حتا اونقدر حالم بد میشه که گریه می کنم میشه برام کمک کنید.