نوسوفوبیا (Nosophobia) یا ترس از بیماری چیست؟

نوسوفوبیا (Nosophobia) یا  ترس از بیماری چیست؟

نوسوفوبیا زمانی است که شما یک ترس مداوم و غیرمنطقی از ابتلا به یک بیماری مزمن و اغلب تهدید کننده زندگی مانند سرطان یا ایدز دارید. نوسوفوبیا با اختلال اضطراب بیماری (هیپوکندری) متفاوت است، که باعث می شود شما در مورد انواع بیماری ها نگران باشید. ممکن است تعداد افراد مبتلا به nosophobia به دلیل همه‌گیری COVID-19 در حال افزایش باشد.

نوسوفوبیا چیست؟

افرادی که nosophobia دارند ترس غیرمنطقی از ابتلا به یک بیماری خاص دارند. معمولا بیماری که از آن می ترسند تهدید کننده زندگی است. کلمه nosophobia از کلمات یونانی برای بیماری nosos و ترس phobos گرفته شده است. نوسوفوبیا گاهی اوقات بیماری دانشجویان پزشکی نامیده می شود، زیرا دانشجویان ممکن است پس از مطالعه آن باور کنند که به بیماری مبتلا شده اند.

سایر اصطلاحات برای nosophobia عبارتند از بیماری فوبیا، پاتوفوبیا و هیپوکندریا. یک فوبیا مرتبط و نسبتا جدید، سایبرکندریا است. این به افرادی اشاره دارد که درباره یک بیماری خاص به صورت آنلاین (فضای مجازی) مطالعه می کنند و سپس معتقدند که به آن بیماری مبتلا شده اند یا خواهند گرفت.

نوسوفوبیا چقدر شایع است؟

دانستن این که دقیقا چند نفر دارای فوبیای خاص مانند nosophobia هستند، سخت است. ما می دانیم که از هر 10 بزرگسال آمریکایی، 1 نفر و از هر 5 نوجوان، 1 نفر در مقطعی از زندگی خود با یک اختلال فوبیای خاص سروکار دارند و تعداد افراد مبتلا به nosophobia ممکن است در سال های اخیر به دلیل نگرانی های فزاینده در مورد بیمار شدن با COVID-19 افزایش یافته باشد.

تفاوت بین نوسوفوبیا، هیپوکندری و اختلال علائم جسمی چیست؟

این شرایط همگی منجر به نگرانی بیش از حد در مورد بیماری ها بدون شواهد واقعی از ابتلا به بیماری می شود. اما تفاوت هایی وجود دارد:

• Nosophobia: فرد مبتلا به nosophobia از ابتلا به یک بیماری خاص می ترسد. بیماری که آن ها از آن می ترسند اغلب مزمن، تغییر دهنده زندگی یا تهدید کننده زندگی است. آن ها ممکن است فکر کنند از قبل علائمی دارند یا بیشتر از آن چه واقعا هستند در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند. بیماری های ترسناک ممکن است شامل سرطان، مولتیپل اسکلروزیس، بیماری های مقاربتی (STDs) و HIV / AIDS باشد.
  • هیپوکندری: اختلال اضطراب بیماری (IAD) اصطلاح پزشکی صحیح برای هیپوکندری است. یک فرد مبتلا به IAD در مورد ابتلا یا بیمار شدن از بسیاری از بیماری ‌های مختلف نگرانی دارد. آن ها روی یک بیماری خاص تثبیت نمی شوند. در عوض، آن ها نگران انواع بیماری ها از سرماخوردگی گرفته تا بیماری های قلبی عروقی هستند.
  • اختلال علائم جسمی: ​​فرد مبتلا به اختلال علائم جسمی به طور وسواسی نگران سلامتی خود است درست مانند فردی که مبتلا به nosophobia یا IAD است. با این حال، آن ها علائم فیزیکی واقعی یک بیماری را دارند اما هیچ علت قابل تشخیصی ندارند.

چه کسانی در معرض خطر nosophobia (ترس از بیماری) هستند؟

تحقیقات نشان می دهد که همه جنس ها و سنین در معرض خطر nosophobia هستند. اما افرادی که سن بالا تری دارند ممکن است به دلیل ترس از مردن مستعد ابتلا به nosophobia باشند. افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی (OCD) نیز ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند. OCD باعث می شود که شما نیاز به کنترل بر موقعیت ها داشته باشید، از جمله این که آیا بیمار می شوید یا نه. سایر عوامل خطر عبارتند از:

• در کودکی به شدت بیمار شده است.
  • سابقه خانوادگی بیماری ارثی.
  • مراقبت از یکی از عزیزان مبتلا به یک بیماری جدی.
  • از دست دادن یکی از عزیزان به دلیل یک بیماری صعب العلاج.
  • بزرگ شدن با والدینی که دارای اختلال اضطراب بیماری (که اغلب هیپوکندری نامیده می شود)، فوبیا یا اختلال اضطرابی دارند.
  • تغییرات ژن (جهش) که خطر ابتلا به اختلال اضطراب را افزایش می دهد.

چه فوبیای دیگری با nosophobia مرتبط است؟

داشتن چندین فوبیا که ارتباط مشترکی با هم دارند غیرمعمول نیست. فرد مبتلا به nosophobia نیز ممکن است موارد زیر را داشته باشد:

• کارسینوفوبیا (ترس از ابتلا به سرطان).
  • کاردیوفوبیا (ترس از بیماری قلبی یا حملات قلبی).
  • درماتوفوبیا (ترس از بیماری های پوستی).
  • هموفوبیا (ترس از خون).
  • فارماکوفوبیا (ترس از دارو).
  • تاناتوفوبیا (ترس از مرگ).
  • تریپانوفوبیا (ترس از سوزن).

علائم ترس از بیماری چیست؟

افراد مبتلا به nosophobia ممکن است به طور مکرر به پزشک مراجعه کنند و آزمایش های پزشکی را درخواست کنند. یا ممکن است از پزشکان ترس داشته باشند (یاتروفوبیا) زیرا می ترسند متوجه بیماری خود شوند. آن ها اغلب احساس می کنند که پزشکان علائم و نگرانی های آن ها را جدی نمی گیرند.

علائم nosophobia عبارتند از:

• دوری از افراد یا مکان هایی که خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهد.
  • تحقیق مداوم در مورد یک بیماری خاص و علائم آن.
  • اضطراب شدید در مورد سلامتی خود
  • وسواس نسبت به عملکرد های طبیعی بدن، مانند ضربان قلب، یا نگرانی از این که چیزی مانند سرفه نشانه سرطان ریه است.
  • به اشتراک گذاشتن بیش از حد علائم و وضعیت سلامتی خود با دیگران.
  • بررسی مکرر علائم بیماری، مانند اندازه گیری فشار خون یا دمای بدن.
  • به دنبال اطمینان از دیگران در مورد علائم یا سلامتی خود باشید.
  • ناراحتی در عملکرد های طبیعی بدن مانند گاز یا عرق کردن.

نوسوفوبیا چه عوارضی دارد؟

نگرانی مداوم در مورد سلامتی خود می تواند باعث استرس غیر ضروری شود و می تواند بر سلامت جسمی و روحی شما تاثیر منفی بگذارد. نوسوفوبیا ممکن است باعث شود که وقت خود را با عزیزان تان از دست بدهید زیرا بیش از حد نگران سلامتی خود هستید. نوسوفوبیا همچنین شما را در معرض خطرات زیر قرار می دهد:

• افسردگی و افکار خودکشی.
  • مشکلات مالی به دلیل از دست دادن کار و صورت حساب های پزشکی.
  • حملات و اختلال پانیک.
  • آزمایشات پزشکی غیر ضروری و عوارض احتمالی آزمایش.
  • اختلال مصرف مواد

درباره “نوسوفوبیا (Nosophobia) یا  ترس از بیماری ” بیشتر بخوانید:

1. جواد باقری پاسخ

نگاه متفاوت و جذابی بود. کاربردی و تأثیرگذار. کلا «عمل کردن» خاصیت زیادی دارد و معمولا راه‌گشاست.

2. ناصر علیپور پاسخ

دوره جامع ای است. صرفا فقط چند جمله انگیزشی نیست. و راهکار نشون میده به ادم برای مشکل کمبود عزت نفس مان.