نیکتوفوبیا یا ترس از تاریکی چیست؟

Nyctophobia یک ترس شدید از شب یا تاریکی است که می تواند باعث علائم شدید اضطراب و افسردگی شود. ترس زمانی که بیش از حد، غیرمنطقی یا بر زندگی روزمره شما تاثیر بگذارد به فوبیا تبدیل می شود. ترس از تاریکی اغلب از دوران کودکی شروع می شود و به عنوان بخشی طبیعی از رشد در نظر گرفته می شود.

مطالعات متمرکز بر این فوبیا نشان داده است که انسان ها اغلب از تاریکی به دلیل نداشتن هرگونه محرک بصری می ترسند. به عبارت دیگر، مردم ممکن است از شب و تاریکی می ترسند زیرا نمی توانند آنچه را که در اطرافشان است ببینند. در حالی که برخی از ترس ها طبیعی است، زمانی که شروع به تاثیر بر زندگی روزمره و الگو های خواب می کند، ممکن است زمان مراجعه به مشاور فرا رسیده باشد.

در حالی که ترس از تاریکی ممکن است بخشی از رشد طبیعی کودکان خردسال باشد، این مورد برای کودکان بزرگ تر و بزرگسالان صادق نیست. Nyctophobia یک ترس نامناسب از تاریکی است که می ‌تواند باعث شود فرد فعالیت‌ های خود را محدود کند، از موقعیت ‌های خاص اجتناب کند و در انتظار نبودن نور دچار اضطراب شود. زمانی که نگرانی از یک مکانیسم حفاظتی ذاتی به مختل کردن زندگی روزمره گذر می کند، به عنوان یک فوبیا شناخته می شود.

دلایل به وجود آمدن نیکتوفوبیا یا ترس از تاریکی

Nyctophobia، همچنین به عنوان scotophobia، achluophobia و lygophobia شناخته می شود، ممکن است ماهیت تکاملی داشته باشد، زیرا بسیاری از شکارچیان در شب شکار می کنند. ترس ممکن است به خود تاریکی مربوط نباشد، اما خطرات ناشناخته پنهان در تاریکی باعث ترس شود (به همین دلیل است که فیلم های ترسناک اغلب از تاریکی به عنوان راهی برای ترساندن بینندگان استفاده می کنند).

فقدان امنیت و اعتماد به نفس نیز می تواند در این امر نقش داشته باشد، به خصوص اگر در زمان تنهایی بیشتر از تاریکی می ترسید. برخی از نویسندگان روانکاوی بر این باور اند که ترس از تاریکی ممکن است با اضطراب جدایی از یک شخصیت دلبستگی اولیه مرتبط باشد، پدیده ای که در تحلیلی در سال 2014 در مورد دلبستگی و برانگیختگی ترس منتشر شده.

علائم نیکتوفوبیا یا ترس از تاریکی

علائم nyctophobia از فردی به فرد دیگر و با توجه به شدت یک مورد خاص متفاوت است. به طور کلی، علائم نیکتوفوبیا عبارتند از:

• عصبی شدن در هر محیط تاریک
  • بی میلی به بیرون رفتن در شب
  • تجربه علائم فیزیولوژیکی، از جمله افزایش ضربان قلب، تعریق، لرزش قابل مشاهده و حتی احساس بیماری در هنگام گذراندن زمانی در تاریکی
  • نیاز به خوابیدن با چراغ شب

علائم موارد شدید تر نیکتوفوبیا عبارتند از:

• تلاش برای فرار از اتاق های تاریک
  • اگر کسی بخواهد شما را تشویق کند تا زمانی را در تاریکی بگذرانید، عصبانی یا حالت تدافعی بگیرید.
  • ماندن اجباری در داخل خانه در شب برایتان ترسناک است.

علائمی که ممکن است با نیکتوفوبیا تجربه کنید بسیار شبیه علائمی است که در سایر فوبیا ها تجربه می کنید. افراد مبتلا به این فوبیا ترس شدیدی را تجربه می کنند که باعث ناراحتی آن ها در تاریکی می شود. علائم ممکن است با فعالیت های روزانه و عملکرد مدرسه یا کار تداخل داشته باشد. آن ها حتی ممکن است منجر به مشکلات سلامتی شوند.

فوبیا های مختلف علائم مشابهی دارند. این علائم ممکن است فیزیکی یا احساسی باشند. در نیکتوفوبیا، علائم ممکن است با قرار گرفتن در تاریکی یا حتی فکر کردن در مورد موقعیت هایی که در آن خود را در تاریکی می بینید، ایجاد شود.

علائم فیزیکی عبارتند از:

• مشکل در تنفس
  • ضربان قلب تند
  • سفتی یا درد قفسه سینه
  • احساس لرزش یا گزگز
  • سبکی سر یا سرگیجه
  • ناراحتی معده
  • گرگرفتگی یا سرماخوردگی
  • تعریق

علائم عاطفی عبارتند از:

• احساس شدید اضطراب یا وحشت
  • نیاز شدید برای فرار از وضعیت
  • جدا شدن از خود یا احساس غیر واقعی داشتن
  • از دست دادن کنترل یا احساس دیوانگی
  • احساس می کنید ممکن است بمیرید یا هوشیاری خود را از دست بدهید.
  • احساس ناتوانی در برابر ترس خود

Nyctophobia دارای برخی معیار های تشخیصی است که در همه فوبیا مشترک است، که آن ها را از ترس های ساده متمایز می کند.

درمان نکتوفوبیا یا ترس از تاریکی

برخی از فوبیا ها لزوما نیازی به درمان ندارند، به خصوص اگر ترس شما از چیزی باشد که معمولا در زندگی روزمره با آن مواجه نمی شوید، مانند مار ها یا عنکبوت ها. از طرف دیگر، نایکتوفوبیا می تواند خواب کافی را بسیار دشوار کند. این می تواند بر سلامت کلی شما تاثیر بگذارد و منجر به اختلالات خواب مانند بی خوابی شود.

هدف درمان به چالش کشیدن باور های ترسناک در مورد تاریکی و کاهش شدت علائمی است که فرد به دلیل آن ترس تجربه می کند. به طور کلی، شما ممکن است به دنبال درمان باشید اگر:

• ترس شما را دچار اضطراب یا وحشت شدید می کند.
  • احساس می کنید ترس شما بیش از حد یا حتی غیر منطقی است.
  • شما به دلیل ترس از موقعیت های خاصی اجتناب می کنید.
  • شما به مدت شش ماه یا بیشتر متوجه این احساسات شده اید.

میزان درمان موفقیت آمیز برای فوبیاهای خاص مانند نیکتوفوبیا حدود 90 درصد است. برنامه درمانی که مشاور شما برای شما یا فرزند تان پیشنهاد می کند ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• قرار گرفتن در معرض تاریکی در دوز های کوچک، افزایشی و غیر تهدید کننده در فرآیندی به نام حساسیت زدایی (این فقط باید تحت نظارت حرفه ای انجام شود)
  • گفتار درمانی یک به یک
  • یادگیری تکنیک های تمدد اعصاب، مانند تنفس عمیق

درباره “نیکتوفوبیا یا ترس از تاریکی ” بیشتر بخوانید:

1. محمد صمدی پاسخ

متسفانه انقدر جرایم بدتر زیاد شده که بچه ای مثل من که پدر و مادر دو قطبی‌داره رسیدگی نمیشه