اختلال سلوک نوعی اختلال رفتاری است. زمانی است که کودک رفتار ضد اجتماعی دارد. او ممکن است استاندارد ها و قوانین اساسی اجتماعی را نادیده بگیرد. او همچنین ممکن است:

• بی مسئولیت باشد.
  • مدرسه را ترک یا فرار کند.
  • دزدی یا انجام کار های دیگری برای تضییع حقوق دیگران
  • آسیب فیزیکی به حیوانات یا افراد دیگر، مانند ارتکاب حمله یا تجاوز جنسی

این رفتار ها گاهی با هم اتفاق می افتد. اما ممکن است یک یا چند مورد بدون دیگران رخ دهد.

چه چیزی باعث اختلال سلوک در کودک می شود؟

کارشناسان معتقدند عوامل زیادی در اختلال سلوک نقش دارند که به شرح زیر هستند:

• ضربه مغزی
  • یک اتفاق آسیب زا
  • ژن ها
  • کودک آزاری
  • شکست مدرسه در گذشته
  • مشکلات اجتماعی

به نظر می رسد برخی از کودکان مبتلا به اختلالات سلوک مشکلی در لوب پیشانی مغز دارند. این در توانایی کودک برای برنامه ریزی، دوری از آسیب و یادگیری از تجربیات منفی اختلال ایجاد می کند. برخی از کارشناسان بر این باورند که یک سری از تجربیات آسیب زا برای کودک رخ می دهد تا به اختلال سلوک مبتلا شود.  سپس این تجربیات اغلب منجر به خلق افسرده، مشکلات رفتاری و درگیری در یک گروه همسالان منحرف می شود.

کدام کودکان در معرض خطر اختلال سلوک هستند؟

اختلال سلوک در پسران بیشتر از دختران است. همچنین احتمال بروز این بیماری در کودکان یا نوجوانانی که از خانه هایی که در زیر گفته شده، می آیند بیشتر است:

• محروم
  • ناکارآمد
  • بی نظم

کودکانی که دارای این مشکلات سلامت روان هستند نیز بیشتر در معرض اختلال سلوک هستند:

کودکان یا نوجوانانی که از نظر خلق و خو دشوار در نظر گرفته می شوند، بیشتر در معرض مشکلات رفتاری هستند.

علائم اختلال سلوک در کودک چیست؟

بیشتر علائمی که در کودکان مبتلا به اختلال سلوک مشاهده می شود، در برخی مواقع در کودکان بدون این مشکل نیز رخ می دهد. اما در کودکان مبتلا به این اختلال، این علائم بیشتر رخ می دهد. آن ها همچنین در یادگیری، سازگاری مدرسه و گاهی اوقات در روابط کودک دخالت می کنند. علائم هر کودک ممکن است متفاوت باشد. اما 4 گروه اصلی از رفتار ها عبارتند از:

رفتار پرخاشگرانه

• رفتار ترسناک
  • قلدری
  • دعوا های فیزیکی
  • ظلم به دیگران یا حیوانات
  • استفاده از سلاح
  • مجبور کردن کسی به فعالیت جنسی، تجاوز جنسی، یا آزار و اذیت

رفتار مخرب

• تخریب عمدی اموال (وندالیسم)
  • آتش زدن

فریبکاری

• دروغ گویی
  • سرقت
  • دزدی از فروشگاه

نقض قوانین یا هنجار های مناسب سن

• به مدرسه نرفتن (یا سربازی)
  • گریختن
  • فعالیت جنسی خیلی زود

این علائم ممکن است شبیه سایر مشکلات سلامت روان باشد. مطمئن شوید که فرزندتان برای تشخیص به مشاور مراجعه می کند.

اختلال سلوک چگونه تشخیص داده می شود؟

یک مشاور کودک یا متخصص بهداشت روان واجد شرایط می تواند اختلال سلوک را تشخیص دهد. او با والدین و معلمان در مورد رفتار کودک صحبت می کند و ممکن است کودک را مشاهده کند. در برخی موارد، کودک شما ممکن است به آزمایش سلامت روان نیاز داشته باشد.

اگر علائم اختلال سلوک را در کودک یا نوجوان خود مشاهده کردید، می توانید با جستجوی سریع تشخیص کمک کنید. درمان زود هنگام اغلب می تواند از مشکلات بعدی جلوگیری کند.

اختلال سلوک در کودک چگونه درمان می شود؟

درمان به علائم، سن و سلامت عمومی کودک شما بستگی دارد. همچنین به شدت این وضعیت بستگی دارد. درمان اختلال سلوک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درمان شناختی رفتاری: کودک یاد می گیرد که چگونه مشکلات را بهتر حل کند، ارتباط برقرار کند و استرس را مدیریت کند. او همچنین یاد می گیرد که چگونه تکانه ها و خشم را کنترل کند.
  • خانواده درمانی: این درمان به ایجاد تغییرات در خانواده کمک می کند. مهارت های ارتباطی و تعاملات خانوادگی را بهبود می بخشد.
  • گروه درمانی: کودک مهارت های اجتماعی و بین فردی بهتری را توسعه می دهد.
  • دارو ها: این ها اغلب برای درمان اختلال سلوک استفاده نمی شوند. اما ممکن است کودک برای علائم یا اختلالات دیگر مانند ADHD به آن ها نیاز داشته باشد.

اختلال سلوک در بزرگسالی

بزرگسالانی که اختلال سلوک دارند ممکن است در حفظ شغل یا حفظ روابط با مشکل مواجه شوند و ممکن است مستعد رفتار غیرقانونی یا خطرناک شوند. علائم اختلال سلوک در بزرگسالان ممکن است به عنوان اختلال شخصیت ضد اجتماعی بزرگسالان تشخیص داده شود.

اختلال سلوک در dsm5

DSM-5 نشان می دهد که عوامل خطر اختلال سلوک تحت کنترل خلق و خوی، ضریب هوشی – کلامی پایین، طرد و غفلت والدین، سایر اشکال بدرفتاری با کودک، از جمله سوء استفاده جنسی و تربیت ناسازگار است.

تست اختلال سلوک چگونه است؟

این ارزیابی باعث می شود که متوجه شوید آیا فرزند شما مشکل عاطفی و رفتاری دارد یا خیر. مشکلاتی با این ماهیت گاهی اوقات به عنوان اختلال سلوک (CD)، اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD)  و یا اختلال رفتار مخرب (DBD) نامیده می شوند.

این ارزیابی شامل سوالاتی است که در سه بخش سازماندهی و به خاطر سپردن، تمرکز و انعطاف پذیری تنظیم شده است.

اختلال سلوک به انگلیسی

اختلال سلوک به انگلیسی Conduct disorder است.

تفاوت اختلال سلوک با بیش فعالی

معیار های تشخیصی DSM-5 برای CD یک الگوی مداوم از رفتار هایی را توصیف می کند که حقوق دیگران و یا هنجار های اجتماعی را نقض می کند، اما افراد مبتلا به ADHD نوع ترکیبی تکانشی به تنهایی عموما عمدا حقوق دیگران یا هنجار های اجتماعی را نقض نمی کنند.

نکات کلیدی در مورد اختلال سلوک در کودکان

• اختلال سلوک نوعی اختلال رفتاری است. زمانی است که کودک رفتار ضد اجتماعی دارد.
  • هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی ممکن است نقش داشته باشند.
  • احتمال ابتلا به این اختلال در کودکانی که مشکلات روانی دیگری دارند بیشتر است.
  • علائم به 4 گروه اصلی تقسیم می شوند. آن ها پرخاشگری، تخریب، فریبکاری و نقض قوانین هستند.
  • درمانی که به کودک کمک می کند با دیگران تعامل بهتری داشته باشد درمان اصلی است. ممکن است برای مشکلات دیگر مانند ADHD نیاز به دارو باشد.

درباره “اختلال سلوک ” بیشتر بخوانید: