اختلالات خلقی چیست؟

اختلال خلقی یک کلاس بهداشت روان است که متخصصان سلامت از آن برای توصیف گسترده انواع افسردگی و اختلالات دو قطبی استفاده می کنند. کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ممکن است اختلالات خلقی داشته باشند. با این حال، کودکان و نوجوانان همیشه علائم مشابه بزرگسالان را ندارند. تشخیص اختلالات خلقی در کودکان دشوار تر است زیرا آن ها همیشه نمی توانند احساس خود را بیان کنند.

انواع اختلالات خلقی

اختلالات خلقی دارای انواع متفاوت و گسترده ای است که بسیاری از بیماری های و اختلالات را پوشش می دهد، این ها رایج ترین انواع اختلالات خلقی هستند:

• افسردگی شدید: علاقه کم تر به فعالیت های معمول، احساس غمگینی یا نا امیدی و سایر علائم برای حداقل 2 هفته ممکن است نشان دهنده افسردگی باشد.
  • دیس تایمی این (یک خلق مزمن): درجه پایین، افسرده یا تحریک پذیر است که حداقل 2 سال طول می کشد.
  • اختلال دو قطبی: این وضعیتی است که در آن فرد دوره های افسردگی متناوب با دوره های شیدایی یا خلق و خوی بالا را دارد.
  • اختلال خلقی مرتبط با وضعیت سلامتی دیگر. بسیاری از بیماری های پزشکی (از جمله سرطان، جراحات، عفونت ها و بیماری های مزمن) می توانند علائم افسردگی را ایجاد کنند.
  • اختلال خلقی ناشی از مواد: علائم افسردگی که ناشی از اثرات دارو، سوء مصرف مواد، اعتیاد به الکل، قرار گرفتن در معرض سموم یا سایر اشکال درمان است.

چه چیزی باعث اختلالات خلقی می شود؟

عوامل زیادی در ایجاد اختلالات خلقی نقش دارند. آن ها احتمالا ناشی از عدم تعادل مواد شیمیایی مغز هستند. رویداد های زندگی (مانند تغییرات استرس زا در زندگی) نیز ممکن است به خلق افسرده کمک کنند. اختلالات خلقی نیز در خانواده ها دیده می شود.

علائم اختلالات خلقی چیست؟

بسته به سن و نوع اختلال خلقی، فرد ممکن است علائم متفاوتی از افسردگی داشته باشد. موارد زیر شایع ترین علائم اختلال خلقی هستند:

• خلق و خوی غمگین، مضطرب یا تهی از همه چیز به صورت مداوم
  • احساس نا امیدی یا درماندگی
  • داشتن عزت نفس پایین
  • احساس بی کفایتی یا بی ارزشی
  • احساس گناه بیش از حد
  • تکرار افکار مرگ یا خودکشی، آرزوی مرگ یا اقدام به خودکشی (توجه: افرادی که این علامت را دارند باید فورا تحت درمان قرار گیرند!)
  • از دست دادن علاقه به فعالیت های معمولی یا فعالیت هایی که زمانی از آن ها لذت می بردند، از جمله رابطه جنسی.
  • مشکلات رابطه
  • مشکل در خوابیدن یا خواب زیاد
  • تغییر در اشتها و یا وزن
  • کاهش انرژی
  • مشکل در تمرکز
  • کاهش توانایی تصمیم گیری
  • شکایات فیزیکی مکرر (به عنوان مثال، سردرد، معده درد یا خستگی) که با درمان بهبود نمی یابند.
  • فرار یا تهدید به فرار از خانه
  • نسبت به شکست یا طرد شدن بسیار حساس است.
  • تحریک پذیری، خصومت یا پرخاشگری

در اختلالات خلقی، این احساسات شدید تر از آن چیزی است که فرد معمولا گاهی اوقات احساس می کند. همچنین اگر این احساسات در طول زمان ادامه پیدا کند یا در علاقه فرد به خانواده، دوستان، اجتماع یا کار تداخل داشته باشد، نگران کننده است. هر فردی که افکار خودکشی را ابراز می کند باید فورا کمک پزشکی دریافت کند.علائم اختلالات خلقی ممکن است شبیه سایر شرایط یا مشکلات سلامت روان باشد. همیشه برای تشخیص با یک مشاور و یا روانشناس که در این زمینه متخصص است صحبت کنید.

طبقه بندی اختلالات خلقی

آیا باید از بچه‌ ها ترسید؟ بیشتر بخوانید: آیا باید از بچه‌ ها ترسید؟

طبقه بندی اختلالات خلقی

شایع ترین انواع اختلالات خلقی عبارتند از: افسردگی اساسی، دیس تایمی (اختلال دیس تایمیک)، اختلال دو قطبی، اختلال خلقی ناشی از یک وضعیت پزشکی عمومی و اختلال خلقی ناشی از مواد. باید این مورد را هم بازگو کنیم که هیچ دلیل مشخصی برای اختلالات خلقی وجود ندارد.

داروهای اختلالات خلقی

برخی از پرمصرف ‌ترین تثبیت‌ کننده‌ های خلقی شامل لیتیوم و دارو های ضد تشنج مانند والپروئیک اسید (Valproic®)، لاموتریژین (Lamictal®)، کاربامازپین (Tegretol®)  و oxecarbazepine (Trileptal®) هستند.

اختلالات خلقی در dsm 5

مشخص کننده اختلالات خلقی DSM-5 شامل چندین مشخص کننده برای توصیف اختلالات دوقطبی و افسردگی است

• اختلال دوقطبی |
  • اختلال دوقطبی ||
  • اختلال سیکلوتیمیک
  • اختلال افسردگی اساسی
  • اختلال افسردگی مداوم (دیستیمیا)
  • اختلال ناخوشی پیشقاعدگی

و بسیاری از اختلالات دیگر نیز در این گروه وجود دارند که مهم ترین آن ها موارد گفته شده در بالا است.

سخن آخر

با توجه به مطالب بالا و توضیحات کامل در مورد اخلالات خلقی، اکنون شما عزیزان با این اختلال آشنا شدید. در صورت مشاهده علائم گفته شده در خود یا دیگر عزیزان تان حتما در اسرع وقت به یک مشاور مراجعه کرده و در مورد شرایط خود توضیحات مورد نیاز را در اختیار مشاور خود قرار دهید.

زمانی که به یک اختلال مبتلا باشید هر چه زود تر اقدام به رفع آن کنید، سریع تر و بهتر می توانید آن را کنترل کنید.

درباره “اختلالات خلقی ” بیشتر بخوانید:

1. سعید جمشیدی پاسخ

سلام وادب ممنون ا زشما امیدوارم همواره موفق و در همراهی با نسل جوان راهنما باشید درودبر شما

2. نادر امیدی پاسخ

سلام استاد وقت بخیر تعریف انسانیت از دیدگاه شما چیست ؟
    مثال میزنم استاد یک بنده خدایی توی بیابان گیر کرده تشنه و گرسنه گیر افتاده اتفاقا شما خیلی آب و غذا همراه خودتون دارید _اون فردی که توی بیابان گیر افتاده فریاد میزنه کمک کمک کمک شما چیکار می کنید ؟