علائم افسردگی شدید در مردان

افسردگی مردان یک وضعیت پزشکی جدی است، اما بسیاری از مردان سعی می کنند آن را نادیده بگیرند یا از درمان خودداری کنند. آیا احساس تحریک پذیری، انزوا یا گوشه گیری می کنید؟ آیا متوجه می شوید که همیشه کار می کنید؟ نوشیدن بیش از حد؟ این استراتژی های مقابله ای ناسالم ممکن است سرنخ هایی از افسردگی مردانه باشد.

افسردگی می تواند مردان و زنان را متفاوت تحت تاثیر قرار دهد. هنگامی که افسردگی در مردان رخ می دهد، ممکن است با رفتار های مقابله ای ناسالم پوشانده شود. به دلایلی، افسردگی مردان اغلب تشخیص داده نمی شود و در صورت عدم درمان می تواند عواقب مخربی داشته باشد. اما افسردگی مردان معمولا با درمان بهتر می شود.

علائم و نشانه های افسردگی در مردان

علائم و نشانه های افسردگی در مردان و زنان متفاوت است. مردان نیز تمایل دارند از مهارت های مقابله ای متفاوتی هم سالم و هم ناسالم نسبت به زنان استفاده کنند. مشخص نیست که چرا مردان و زنان ممکن است افسردگی را متفاوت تجربه کنند. این احتمالا شامل تعدادی از عوامل، از جمله شیمی مغز، هورمون ها و تجربیات زندگی است.

مانند زنان مبتلا به افسردگی، مردان مبتلا به افسردگی ممکن است:

• احساس ناراحتی، نا امیدی یا پوچی کنند.
  • احساس خستگی شدید کنند.
  • در خوابیدن مشکل دارند یا زیاد می خوابند.
  • از فعالیت هایی که معمولا از آن ها لذت می بردند لذت نمی برند.

سایر رفتار ها در مردان که می تواند نشانه افسردگی باشد اما به عنوان افسردگی شناخته نشده است عبارتند از:

• رفتار فراری، مانند صرف زمان زیادی در محل کار یا ورزش
  • علائم فیزیکی مانند سردرد، مشکلات گوارشی و درد
  • مشکلات مصرف الکل یا مواد مخدر
  • رفتار کنترل کننده، خشونت آمیز یا توهین آمیز
  • تحریک پذیری یا عصبانیت نامناسب
  • رفتار پرخطر، مانند رانندگی بی احتیاطی

از آن جایی که این رفتار ها می ‌توانند نشانه‌ هایی از سایر مسائل بهداشت روانی باشند یا ممکن است با آن‌ ها همپوشانی داشته باشند یا ممکن است با شرایط پزشکی مرتبط باشند، کمک حرفه ‌ای کلید تشخیص دقیق و درمان مناسب است. افسردگی مردان اغلب تشخیص داده نمی شود، مردان مبتلا به افسردگی اغلب به دلایل مختلفی تشخیص داده نمی شوند، از جمله:

• عدم شناخت افسردگی: ممکن است فکر کنید که احساس غمگینی دارید که این علامت اصلی افسردگی است؛ اما برای بسیاری از مردان، این علامت اولیه نیست. به عنوان مثال، سردرد، مشکلات گوارشی، خستگی، تحریک پذیری یا درد طولانی مدت گاهی اوقات می تواند نشان دهنده افسردگی باشد. همین طور احساس انزوا و جستجوی حواس پرتی برای اجتناب از برخورد با احساسات یا روابط.
  • کم اهمیت جلوه دادن علائم و نشانه ها: ممکن است متوجه نشوید که علائم شما چقدر روی شما تاثیر می گذارد یا ممکن است نخواهید پیش خود یا دیگران اعتراف کنید که افسرده هستید. اما نادیده گرفتن، سرکوب یا پوشاندن افسردگی با رفتار های نا سالم تنها باعث بد تر شدن احساسات منفی می شود.
  • بی میلی به بحث درباره علائم افسردگی: ممکن است حاضر نباشید در مورد احساسات خود با خانواده یا دوستان صحبت کنید، چه رسد به این که با یک پزشک یا مشاور صحبت کنید. مانند بسیاری از مردان، شما نیز ممکن است یاد گرفته باشید که بر خودکنترلی تاکید کنید. ممکن است فکر کنید بیان احساسات و عواطف مرتبط با افسردگی مردانه نیست و سعی می کنید آن ها را سرکوب کنید.
  • مقاومت در برابر درمان مشاور: حتی اگر مشکوک به افسردگی هستید، ممکن است از تشخیص اجتناب کنید یا از درمان خودداری کنید. ممکن است از دریافت کمک اجتناب کنید زیرا نگران هستید که ننگ افسردگی به شغل شما آسیب برساند یا باعث شود که خانواده و دوستان احترام خود را نسبت به شما از دست بدهند.

افسردگی مردانه و خودکشی

افسردگی مردانه و خودکشی

اگرچه زنان افسرده هم اقدام به خودکشی می کنند، مردان بیشتر احتمال دارد خودکشی کنند. به این دلیل که مردان:

• از روش هایی مانند اسلحه استفاده کنند که احتمال مرگ آن ها بیشتر است.
  • ممکن است بر روی افکار خودکشی با تکانش بیشتری عمل کند.
  • علائم هشدار دهنده کم تری مانند صحبت در مورد خودکشی نشان دهند.

اگر افکار خودکشی دارید یا اگر فکر می کنید ممکن است به خود آسیب برسانید یا اقدام به خودکشی کنید، همین حالا کمک بگیرید

• با یک دوست نزدیک یا یکی از عزیزان خود تماس بگیرید، حتی اگر صحبت کردن در مورد احساسات تان سخت باشد.
  • پیوستن به یک گروه سلامت مردان که با افسردگی سروکار دارد را در نظر بگیرید.
  • یک قرار ملاقات با پزشک یا یک مشاور متخصص در این زمینه بگیرید.

درخواست کمک برای مردان می تواند سخت باشد. اما بدون درمان، افسردگی بعید است از بین برود و ممکن است بد تر شود. افسردگی درمان نشده می تواند شما و افراد نزدیک تان را بدبخت کند. این می تواند در همه جنبه های زندگی شما از جمله سلامتی، شغل، روابط و امنیت شخصی شما مشکلاتی ایجاد کند.

افسردگی، حتی اگر شدید باشد، معمولا با دارو ها یا مشاوره روانشناسی (روان درمانی) یا هر دو بهبود می یابد. اگر شما یا یکی از نزدیکان تان فکر می‌ کنید ممکن است افسرده باشید، با پزشک یا مشاور یا روانشناس متخصص صحبت کنید. این نشانه قدرت است که در مواقعی که به آن نیاز دارید درخواست کمک کنید.

افسردگی مردان و مهارت های مقابله ای

درمان، از جمله روان درمانی، با یک متخصص سلامت روان می تواند به شما در یادگیری مهارت های مقابله ای سالم کمک کند. این ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• اهداف: اهداف واقع بینانه تعیین کنید و وظایف را اولویت بندی کنید.
  • پشتیبانی: به دنبال حمایت عاطفی از شریک یا خانواده یا دوستان باشید. استراتژی هایی برای ایجاد ارتباطات اجتماعی بیاموزید تا بتوانید در فعالیت های اجتماعی شرکت کنید.
  • مقابله راه های مدیریت استرس مانند مدیتیشن و تمرکز حواس را بیاموزید و مهارت های حل مسئله را توسعه دهید.
  • تصمیمات: تصمیم گیری های مهم مانند تغییر شغل را تا زمانی که علائم افسردگی بهبود نیابد به تاخیر بیاندازید.
  • فعالیت ها: در فعالیت هایی شرکت کنید که معمولا از آن لذت می برید، مانند بازی با توپ، ماهیگیری یا یک سرگرمی.
  • سلامتی: سعی کنید به یک برنامه منظم پایبند باشید و سبک زندگی سالم را انتخاب کنید، از جمله تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم، تا به ارتقای سلامت روانی بهتر کمک کنید.
  • بسیاری از درمان های موثر برای افسردگی در دسترس هستند. بنابراین سعی نکنید افسردگی مردانه را به تنهایی از بین ببرید، عواقب آن می تواند ویرانگر باشد.

درباره “علائم افسردگی شدید در مردان” بیشتر بخوانید: