بازجذب سروتونین یا SSRI چیست؟

این نوع از دارو های ضد افسردگی که معمولا تجویز می شود می تواند به شما در غلبه بر افسردگی کمک کند. کشف کنید که چگونه SSRI ها خلق و خو را بهبود می بخشند و چه عوارض جانبی ممکن است ایجاد کنند. مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) رایج ترین دارو های ضد افسردگی هستند. آن ها می توانند علائم افسردگی متوسط ​​تا شدید را کاهش دهند، نسبتا بی خطر هستند و معمولا عوارض جانبی کم تری نسبت به سایر انواع دارو های ضد افسردگی ایجاد می کنند.

نحوه عملکرد SSRI ها

SSRI ها افسردگی را با افزایش سطح سروتونین در مغز درمان می کنند. سروتونین یکی از پیام رسان های شیمیایی (انتقال دهنده های عصبی) است که سیگنال ها را بین سلول های عصبی مغز (نورون ها) حمل می کند. SSRI ها بازجذب سروتونین به نورون ها را مسدود می کنند. این باعث می شود سروتونین بیشتری برای بهبود انتقال پیام ها بین نورون ها در دسترس باشد. SSRI ها انتخابی نامیده می شوند زیرا عمدتا سروتونین را تحت تاثیر قرار می دهند نه سایر انتقال دهنده های عصبی.

SSRI ها همچنین ممکن است برای درمان شرایطی غیر از افسردگی مانند اختلالات اضطرابی استفاده شوند. SSRI ها برای درمان افسردگی تایید شده اند؛ سازمان غذا و دارو (FDA) این SSRI ها را برای درمان افسردگی تایید کرده است:

• سیتالوپرام (سلکسا)
  • اسیتالوپرام (Lexapro)
  • فلوکستین (پروزاک)
  • پاروکستین (پاکسیل، پکسوا)
  • سرترالین (Zoloft)

عوارض جانبی احتمالی و هشدار ها

تصور می شود همه SSRI ها به روشی مشابه عمل می کنند و به طور کلی می توانند عوارض جانبی مشابهی ایجاد کنند، اگرچه برخی از افراد ممکن است هیچ کدام را تجربه نکنند. بسیاری از عوارض جانبی ممکن است پس از چند هفته اول درمان از بین بروند، در حالی که برخی دیگر ممکن است شما و پزشک تان را به آزمایش داروی دیگری سوق دهند.

اگر نمی توانید یک SSRI را تحمل کنید، ممکن است بتوانید SSRI دیگری را تحمل کنید، زیرا SSRI ها از نظر قدرت در مهار بازجذب سروتونین و سرعت دفع (متابولیسم) دارو توسط بدن متفاوت هستند. عوارض جانبی احتمالی SSRI ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• حالت تهوع، استفراغ یا اسهال
  • خواب آلودگی
  • دهان خشک
  • بی خوابی
  • عصبی بودن، آشفتگی یا بی قراری
  • سرگیجه
  • مشکلات جنسی، مانند کاهش میل جنسی، مشکل در رسیدن به ارگاسم یا ناتوانی در حفظ نعوظ (اختلال نعوظ)
  • تاثیر بر اشتها، منجر به کاهش وزن یا افزایش وزن می شود

مصرف دارو همراه با غذا ممکن است خطر تهوع را کاهش دهد. همچنین، تا زمانی که داروی شما مانع خواب شما نشود، می توانید با مصرف آن در هنگام خواب، تاثیر تهوع را کاهش دهید. این که کدام داروی ضد افسردگی برای شما بهترین است به تعدادی از مسائل مانند علائم شما و سایر شرایط سلامتی که ممکن است داشته باشید بستگی دارد.

از پزشک و داروساز خود در مورد شایع ترین عوارض جانبی احتمالی برای SSRI خاص خود بپرسید و راهنمای دارویی بیمار را که همراه با نسخه ارائه می شود بخوانید. SSRI ها عموما برای اکثر افراد بی خطر هستند.

با این حال، در برخی شرایط می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. به عنوان مثال، دوز های بالای سیتالوپرام ممکن است باعث ریتم غیر طبیعی قلب خطرناک شود، بنابراین طبق دستور FDA و سازنده باید از مصرف بیش از 40 میلی گرم در روز اجتناب شود. آن ها همچنین حداکثر دوز روزانه 20 میلی گرم سیتالوپرام را برای افراد بالای 60 سال توصیه می کنند.

مسائلی که باید قبل از مصرف SSRI با پزشک خود در میان بگذارید عبارتند از:

• تداخلات دارویی هنگام مصرف یک داروی ضد افسردگی، پزشک خود را در مورد سایر دارو های تجویزی یا بدون نسخه، گیاهان دارویی یا سایر مکمل هایی که مصرف می کنید، مطلع کنید. برخی از دارو های ضد افسردگی می توانند با اثربخشی سایر دارو ها تداخل داشته باشند و برخی می توانند در صورت ترکیب با برخی دارو ها یا مکمل های گیاهی واکنش های خطرناکی ایجاد کنند. به عنوان مثال، SSRI ها ممکن است خطر خونریزی شما را افزایش دهند، به ویژه زمانی که از دارو های دیگری استفاده می کنید که خطر خونریزی را افزایش می دهند، مانند دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، آسپرین، وارفارین (Coumadin، Jantoven) و سایر رقیق کننده های خون.
  • سندرم سروتونین به ندرت، یک داروی ضد افسردگی می تواند باعث تجمع سطوح بالای سروتونین در بدن شما شود. سندرم سروتونین اغلب زمانی رخ می دهد که دو دارویی که سطح سروتونین را افزایش می دهند با هم ترکیب شوند. این ها شامل، سایر دارو های ضد افسردگی، دارو های خاص درد یا سردرد و مکمل گیاهی خار مریم است.
  • علائم و نشانه های سندرم سروتونین شامل اضطراب، بی قراری، تب بالا، تعریق، گیجی، لرزش، بی قراری، عدم هماهنگی، تغییرات عمده در فشار خون و ضربان قلب سریع است. اگر هر یک از این علائم را دارید، فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.
  • دارو های ضد افسردگی و بارداری در مورد خطرات و مزایای استفاده از دارو های ضد افسردگی خاص با پزشک خود صحبت کنید. برخی از دارو های ضد افسردگی در صورت مصرف آن ها در دوران بارداری یا در دوران شیردهی ممکن است به کودک شما آسیب برساند. اگر داروی ضد افسردگی مصرف می کنید و قصد بارداری دارید، در مورد خطرات احتمالی با پزشک خود صحبت کنید. بدون مشورت با پزشک خود، مصرف دارو را قطع نکنید، زیرا قطع ممکن است برای شما خطراتی ایجاد کند.

خطر خودکشی و دارو های ضد افسردگی

خطر خودکشی و دارو های ضد افسردگی

اکثر دارو های ضد افسردگی به طور کلی بی خطر هستند، اما FDA می خواهد که همه دارو های ضد افسردگی هشدار های جعبه سیاه را داشته باشند. در برخی موارد، کودکان، نوجوانان و جوانان زیر 25 سال ممکن است در هنگام مصرف دارو های ضد افسردگی، به ویژه در چند هفته اول پس از شروع یا تغییر دوز، افکار یا رفتار خودکشی افزایش یابد.

هر فردی که داروی ضد افسردگی مصرف می کند باید از نظر بد تر شدن افسردگی یا رفتار غیرعادی به دقت تحت نظر باشد. اگر شما یا شخصی که می شناسید در هنگام مصرف یک داروی ضد افسردگی افکار خودکشی دارید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید یا کمک اضطراری دریافت کنید. به خاطر داشته باشید که دارو های ضد افسردگی با بهبود خلق و خوی احتمال بیشتری دارد که خطر خودکشی را در دراز مدت کاهش دهند.

توقف درمان با SSRI

SSRI ها اعتیاد آور نیستند. با این حال، قطع ناگهانی درمان ضد افسردگی یا از دست دادن چندین دوز می تواند علائمی شبیه ترک ایجاد کند. این گاهی اوقات سندرم قطع نامیده می شود. برای کاهش تدریجی و ایمن دوز خود با پزشک خود همکاری کنید. علائم مشابه ترک می تواند شامل موارد زیر باشد:

• احساس ناراحتی عمومی
  • سرگیجه
  • بی حالی
  • علائم شبیه آنفولانزا

پیدا کردن داروی ضد افسردگی مناسب

واکنش افراد ممکن است به یک داروی ضد افسردگی یکسان متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک داروی خاص ممکن است برای شما بهتر از فرد دیگری باشد یا نه، یا ممکن است عوارض جانبی بیشتر یا کم تر از مصرف یک داروی ضد افسردگی خاص نسبت به دیگران داشته باشید.

ویژگی های ارثی در تاثیر دارو های ضد افسردگی بر شما نقش دارند. اگر یکی از بستگان نزدیک دارید که به یک داروی ضد افسردگی خاص پاسخ داده است، به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا این می تواند انتخاب دارویی خوبی برای شروع باشد.

در برخی موارد، نتایج آزمایش ‌های خونی خاص، در صورت وجود، ممکن است سرنخ‌ هایی در مورد چگونگی واکنش بدن شما به یک داروی ضد افسردگی خاص ارائه دهد. با این حال، متغیر های دیگر می توانند بر پاسخ شما به دارو تاثیر بگذارند.

هنگام انتخاب یک داروی ضد افسردگی، پزشک علائم شما، مشکلات سلامتی، سایر دارو هایی که مصرف می کنید و آن چه در گذشته برای شما مفید بوده را در نظر می گیرد.

به طور معمول، ممکن است چند هفته یا بیشتر طول بکشد تا یک داروی ضد افسردگی کاملا موثر باشد و عوارض جانبی اولیه کاهش یابد. پزشک شما ممکن است برخی از تنظیم های دوز یا دارو های ضد افسردگی مختلف را توصیه کند، اما با صبر و حوصله، شما و پزشک تان می توانید دارویی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد.

درباره “بازجذب سروتونین یا SSRI ” بیشتر بخوانید: