بیماری وسواس تمیزی

حتما شما هم در افراد خودتان افرادی را دیده اید که به انواعی وسواس ها دچار شده باشد و از آن رنج ببرد. وسواس های عملی به مجموع رفتار هایی گفته میشود که فرد معمولا آنها را به صورت مداوم و بدون اینکه دلیل خاصی برای انها می تواند بیابد انجام دهنده در صورت انجام ندادن این رفتار ها ذهنشان آشفته است و نمی توانند مه به ار هی روزمره خود رسیدگی کنند و این دیل باعث میشوند که این اعمال را مبرا انجام دهند و مشکل اینجایی شدید تر میشود که هر چقدر که به این خواسته ها جواب مثبت بدهیم رفته رفته به این رفتار ها دامن زده میشود و باعث میشود که رفته رفته این وسواس ها شدید تر میشود. امروز در سایت روانکده قصد داریم که به بررسی دلایل بروز وسواس فکری و روش های درمان آن بپردازیم و سعی کنیم  که هرچه نیاز دارید بدانید را برای شما بازگو کنیم.

نشانه های وسواس تمیزی

• شستشو زیادی و بیش از حد دست
  • تمیز کردن بیش از حد
  •  رفتار چک کردن مداوم موضوعات مختلف
  • انجام کارها بر اساس الگوی مشخص عددی افراطی مثل شمردن پله ها و…
  • کمال گرایی در انجام کارها و همچنین سازمان دهی لوازم
  • نگرانی بیش از حد
  • افکار جنسی ناخواسته
  • وسواس در روابط با خانواده و اطرافیان
  • متنفر بودن از ظاهر خود

راه‌های درمان وسواس تمیزی

• نوشتن روش‌ها و استراتژی‌های کاهش اضطراب
  • قرار گرفتن در موقعیت‌های محرک
  • عوامل محرک وسواس نظافت را شناسایی کنید
  • به چالش کشیدن افکار وسواسی
  • دریافت پشتیبانی روحی و عاطفی از دیگران
  • مقاومت کردن در برابر وسواس فکری-عملی نظافت
  • افکار وسواسی خود را به چالش بکشید
  • در جمع دوستان و آشنایان قرار بگیرید.
  • استرس خود را کنترل کنید.
  • سبک زندگی تان را تغییر دهید.
  • استرس دوست وسواس است
  • درمان وسواس شستشو با طب سنتی

علت های بروز وسواس تمیزی

•   ژنتیک
  •   ساختار مغزی
  •   محیط

بیماری وسواس پاکیزگی که به عنوان اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) نیز شناخته می‌شود، یک اختلال سلامت روان است که با افکار، تکانه‌ها یا تصاویر (وسواس) مداوم و مزاحم مشخص می‌شود که منجر به رفتارهای تکراری یا اعمال ذهنی (اجبار) با هدف کاهش اضطراب یا کاهش اضطراب می‌شود. جلوگیری از آسیب درک شده در مورد نظافت وسواسی، افراد مبتلا به OCD ترس بیش از حد از میکروب ها یا آلودگی دارند که منجر به نظافت، شستشو یا سایر رفتارهای مرتبط با بهداشت می شود.

علائم بیماری وسواس پاکیزگی

علائم بیماری وسواس پاکیزگی می تواند از نظر شدت و فراوانی متفاوت باشد، اما علائم رایج عبارتند از:

افکار وسواسی در مورد میکروب ها یا آلودگی
شستن زیاد دست ها، دوش گرفتن یا حمام کردن
ترس از دست زدن به اشیایی که ممکن است آلوده باشند
امتناع از دست دادن یا لمس افراد دیگر
تمیز کردن یا ضد عفونی کردن مکرر اشیاء یا سطوح
اجتناب از دستشویی های عمومی یا سایر فضاهایی که نجس تلقی می شوند
صرف زمان زیادی برای تمیز کردن یا سازماندهی
ترس از بیمار شدن یا آلوده کردن دیگران
تحریک پذیری یا اضطراب زمانی که روال پاکیزگی مختل می شود
احساس شرم یا خجالت در مورد مناسک پاکیزگی

علل بیماری وسواس پاکیزگی

علل دقیق OCD به طور کامل شناخته نشده است، اما تحقیقات نشان می دهد که ژنتیک، ساختار و عملکرد مغز، و عوامل محیطی ممکن است نقش داشته باشند. در مورد نظافت وسواسی، افراد ممکن است حساسیت شدیدی نسبت به حضور میکروب ها یا ترس از بیماری داشته باشند که توسط تجربیات شخصی یا پیام های فرهنگی در مورد پاکیزگی تقویت شده است.

کمال گرایی چیست و چگونه می‌توانیم بر آن غلبه کنیم؟ بیشتر بخوانید: کمال گرایی چیست و چگونه می‌توانیم بر آن غلبه کنیم؟

علاوه بر این، رویدادهای استرس‌زای زندگی، مانند یک تجربه آسیب‌زا یا تغییر عمده در زندگی، می‌تواند باعث شروع علائم OCD در برخی افراد شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که عدم تعادل در انتقال دهنده های عصبی خاص مانند سروتونین نیز ممکن است در ایجاد OCD نقش داشته باشد.

درمان بیماری وسواس پاکیزگی

خوشبختانه، درمان های موثری برای بیماری وسواس پاکیزه در دسترس است. رایج ترین درمان برای OCD، درمان شناختی-رفتاری (CBT) است که شامل کار با یک درمانگر برای شناسایی و به چالش کشیدن افکار و رفتارهای وسواسی است. CBT همچنین ممکن است شامل مواجهه و پیشگیری از پاسخ (ERP) باشد، که شامل قرار گرفتن تدریجی فرد در معرض موقعیت ها یا اشیاء ترسناک و در عین حال جلوگیری از درگیر شدن در رفتارهای اجباری است.

داروهایی مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) نیز ممکن است همراه با درمان برای درمان علائم OCD استفاده شوند. در برخی موارد، اشکال دیگر درمان، مانند درمان مبتنی بر ذهن آگاهی یا گروه درمانی نیز ممکن است در مدیریت علائم پاکیزگی وسواسی مفید باشد.

به این مقاله امتیاز دهید