تاریخ امروز :10 فروردین 1403
اعتماد به نفس چیست

اعتماد به نفس چیست و چگونه آن را افزايش دهيم

اعتماد به نفس چیست؟ این سوال بسیار ساده است اما ساعت ها می توان در مورد آن صحبت کرد ، اعتماد به نفس را می توان خود شناسی تعبییر کرد ، می توان قوی بودن تعبییر کرد ، می توان سلامت روان تعبییر کرد و ….. به صورت کلی اعتماد به نفس یک ویژگی جذاب است که به پیشرفت انسان کمک بسزایی می کند.

در ادامه این مقاله با روانکده همراه باشید تا به بررسی اعتماد به نفس، علائم کمبود و نحوه افزایش آن با هم به بحث و گفت و گو بپردازیم

فهرست مطالب

تعریف اعتماد به نفس

اعتماد به نفس تعریف آن چنان پیچیده ای ندارد ولی تعاریف و تفاسیر زیادی از آن بیرون آمده به طور ساده اعتماد به نفس را می توان شناخت خود معنا کرد. اما افراد بزرگ و نام دار تعاریف مختفی از اعتماد به نفس دارند که در ادامه به چند مورد از آن اشاره می کنیم

سوزانا مک ماهون اینگونه بیان می کند: اعتماد به نفس راهی برای حضور در جهان است که به شما اجازه می‌دهد که خود را بشناسید و از خود مراقبت کنید.

اعتماد به نفس از زبان مری ولفورد: اعتماد به نفس آگاهی از زمانی که در حال تقلا هستیم و نیز داشتن توانایی کافی برای تعهد به انجام کاری برای فائق‌آمدن بر آن است.

آنلی روفوس می گوید: اعتماد به نفس شامل احترام به خود و داشتن شجاعت است برای گفتن حقیقت درمورد اینکه چه کسی هستید، چه چیزی را دوست دارید و چه چیزی را باور دارید.

اعتماد به نفس چیست و چگونه آن را افزايش دهيم

اما اگر بخواهیم یک توضیح جامع از اعتماد بنفس بدهیم

اعتماد به نفس یعنی انسان به خود و عمل های خود باور داشته باشد و خود را گران قیمت و توانا بداند و باور داشته باشد که آنقدر قدرتمند هست که از پستی و بلندی های زندگی عبور کند.

لازم به ذکر است که درهر چیزی تعادل مهم است اعتماد به نفس ویژگی بسیار خوب و کارآمد است که هر فرد چه مرد و چه زن باید آن را داشته باشد اما باید توجه کرد که اعتماد به نفس به خود شیفتگی تبدیل نشود. حالا این سوال پیش می آید که خودش شیفتگی چیست و چه تفاوتی با اعتماد به نفس دارد.

همچنین بخوانید : کمال گرایی چیست؟

خودشیفتگی یعنی چه ؟

خودشیفتگی یا نارسیسیم افرادی را شامل می شود که خود را بالاتر و برتر از دیگران می دانند، این احساس نوعی حالت دفاعی است و از عموما از سر نادانی ترس رخ می دهد  این نوع افراد خودشان را قبول دارند یا می توان گفت خود محور هستند.

خودشیفتگی زیاد را خوشیفتگی موزمن می نامند که در درجاتی به روابط عاشقانه، خانوادگی یا حرفه ای ضرر می رساند.

تفاوت بین خودشیفتگی و اعتماد به نفس

با چند مثال ساده تفاوت بین خودشیفتگی و اعتماد به نفس را به راحتی می توان درک کرد که شامل موارد زیر است:

  • بی نقص بودن
  • داشتن انتظاراتی بیش از حد و غیر واقع بینانه
  • زندگی بدون عیب و ایراد

اعتماد به نفس ویژگی خدادادیی نیست یعنی کسی از بدو تولد با اعتماد به نفس پایین یا اعتماد به نفس بالا به دنیا نیامده است، راه و روش هایی وجود دارد که انسان می تواند توسط آن ها اعتماد به نفس خود را افزایش دهد و زندگی بهتری داشته باشد. اما قبل از این ها هر فرد باید از میزان اعتماد به نفس خود اطلاع داشته باشد.

پادکست فارسی روانشناسی درباره اعتماد به نفس

اگر مشغله کاری فراوانی دارید و نمی توانید متن ها و مقاله هارا بخوانید شما را دعوت می کنیم به گوش دادن به پادکست. شما می توانید این پادکست را هنگام کار یا رانندگی گوش دهید و از آن لذت ببرید.

این پادکست توضیح جامع و کلی درباره اعتماد به نفس بیان می کند امیدواریم با گوش فرا دادن به این پادکست از بعد جدیدی به خود و ارزشهایتان نگاه کنید.

اعتماد به نفس من کم است ؟

ویژگی هایی وجود دارد که با بررسی آن ها می توان از میزان اعتماد به نفس موجود اطلاع یافت.

عدم تعاریف پذیری

بگذارید با یک مثال ساده بیان کنم، شما برای یک کار به خصوصی  تلاش کرده اید و آن را انجام و به پایان رسانده اید، اما با یک جمله ” من کار آن چنان مهمی انجام نداده ام و این را هر کسی می توانست انجام دهد ” به آن خاتمه داده اید.

این نشان دهنده عدم اعتماد به نفس است، شما برای آن کار تلاش کرده اید و لایق و سزاوار آن هستید.

اعتماد به نفس چیست و چگونه آن را افزايش دهيم

 نگران بودن در مورد تفکر دیگران

افرادی وجود دارند که زندگیشان را با نظر دیگران تطابق می دهند و نظر دیگران برایشان مهم است، این هم نشانه عدم اعتماد به نفس است، یعنی شما به سلایق و رفتار های خودتان باور ندارید و رفتارهای دیگران بر شما ارجحیت دارد.

اما افراد با اعتماد به نفس بالا خودشان را دوست دارند و همانگونه که هستند خود را پذیرفته اند این به آن معنی نیست که گوش شنوایی ندارند نه، این افراد از نظر دیگران تا جایی که صلاح می دانند برای پیشرفت خود استفاده می کنند.

عدم اعتماد به تصمیمات خود

افرادی وجود دارند که تصمیمات دیگران را هدف خود قرار داده اند نسبت به آن ها پیش می روند و هی با خود تکرار می کنند که قطعا دیگران بیشتر از من میدانند.

 عدم مسئولیت پذیری

یعنی سعی بر این دارند که دیگران را مسئول اشتباهات خود می دانند و از قبول کردن آن شانه خالی می کنند.

همچنین این افراد از رهبر بودن و در کنترل گرفتن کاری فرار می کنند و با خود تکرار می کنند من توانایی انجام این کار را ندارم که این مورد هم جزو ویژگی های بارز عدم اعتماد به نفس است

عدم انتقاد پذیری

عدم اطلاع از توانایی ها و ویژگی های خود زمینه ای برای عدم اعتماد به نفس است چون فرد از توانایی های خود اطلاعی ندارد و از دیگران انتقادی منی می شنود تخریب پذیری زیادی رویش شکل می گیرد و سریع انگیزه اش را از دست می دهد.

همچنین بخوانید: چگونه اعتماد بنفس نوجوانان را افزایش دهیم ؟

افسردگی دوقطبی بیشتر بخوانید: افسردگی دوقطبی

عقب نشینی برای جلب رضایت دیگران

افرادی با اعتماد به نفس پایین برای متشنج نکردن محیط در گفت و گو کوتاه می اید هر چند اگر حق هم با آن ها باشد.

اکنون با بررسی و مطالعه این موارد هر فرد از داشتن یا نداشتن اعتماد به نفس خود آگاه می شود و می تواند اقدامات مورد نیاز را انجام دهد.

چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم

تمریناتی وجود دارد که انسان توسط آن ها می تواند اعتماد به نفس خود را افزایش دهد و به خودباوری درستی برسد.

برای کارهایتان برنامه داشته باشید

در زندگی سعی کنید با برنامه پیش بروید و برای هر کار تا جای ممکن برنامه داشته باشید، مثلا برای یک امتحان شما آمادگی لازم را داشته باشید اعتماد به نفس بالایی خواهید داشت ( من می توانم این امتحان را با نمره بالا پاس کنم ( این یعنی اعتماد به نفس )). آمادگی داشتن برای روی داد ها و اتفاقات پیش رو سبب افزایش اعتماد به نفس می شود.

خوش تیپ باشید

توجه به ظاهر و شیک پوش بودن تاثیر زیادی روی افزایش اعتماد به نفس دارد. قبل رفتن به محل کار روزانه چند دقیقه به زیبایی خود اختصاص دهید.

از جمله کار هایی که می توانید برای خوش تیپ بودن انجام دهید شامل موارد زیر است:

  • صورت خود را اصلاح کنید
  • موهای مرتبی داشته باشید
  • لباس های مناسب با هر فصل بپوشید
  • لباس هایی بپوشید که مناسب و فیت بدن شما باشد
  • از کسسوری های جانبی استفاده کنید
  • کفش هایتان را واکس بزنید
  • لباس های تمیز و اتو کشیده ای بپوشید
  • و….

به دنبال یادگیری باشید

یادگرفتن و افزایش اطلاعات در هر زمینه ای باعث می شود اطلاعات کافی و مناسبی در مواجه با مشکلات داشته باشید و بدانید که باید چه کاری را در چه شرایطی داشته باشید.

خودتان را بشناسید

شناخت خود یکی از اصلی ترین ویژگی هایی است که سبب افزایش اعتماد به نفس می شود. شما با شناخت خود می توانید ویژگی های بد خود را شناخته و آن هارا از بین ببرید، همچنین شناخت خود سبب شناخت ویژگی های مثبتتان نیز می شود.

نیمه پر لیوان را ببینید

همیشه در زندگی سعی کنید مثبت اندیش باشید و فکر های منفی به خودتان راه ندهید. درز ندگی بدون امید و اعتماد به نفس کمترین احتمال را دارد که انسان به هدف هایش برسد.

یک تئوری وجود دارد که یک انسان به هر چه که فکر کند همان اتفاق می افتد مقلا ” من در این امتحان قبول نخواهم شد تکرار مکرر این جمله باعث شکست خوردن شما می شود و برعکس.

چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم

اجتماعی باشید

سعی کنید با افرادی دوست و همکار شوید که اعتماد به نفس بالایی داشته باشند، نشست و برخواست با این افراد سبب می شود که اعتماد به نفستان به صورت ناخودآگاه افزایش پیدا کند. این مورد را هیچ وقت فراموش نکنید که اعتماد به نفس مانند بیماری واگیر دارد است.

افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند جزو مردان کاریزماتیک به حساب می آیند و همه تمایل به ارتباط برقرار کردن با آن ها را دارند.

به صورت رسا و جدی صحبت کنید

افرادی که آرام ، شمرده و مقتدرانه صحبت می کنند صحبت هایشان تاثیر پذیری بیشتری نسبت به سایر افراد دارند.

افرادی که جملات را به هم وصل می کنند و سریع حرف می زنند تا گفت و گو خاتمه یابد این نوع طرز فکر در ذهن شنونده به وجو می آید که این صحبت بی اهمیت است و ارزش آنچنانی ندارد که به آن توجه کنم.

لبخند را فراموش نکنید

خندیدن سبب افزایش انرژی و اعتماد به نفس شما می شود اگر شما خوشحال باشید ، اعتماد به نفس بالایی هم به همراه آن خواهد آمد. پس در گفت و گو ها مشکارکت کنید و بخندید.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

در زندگی تنها یک رقیب وجود دارد که می توانید آن را با خود مقایسه کنید، آن فرد کسی نیست جزء خودتان

مقایسه خود با فرد دگیر کاملا اشتباه است ، چون هیچ کس بی نقص نیست و هرکسی مزایا و معایبی دارد. ممکن است دوستتان در زبان انگلیسی قوی باشد و شما در فیزیک.

هر کسی در یک کاری استعداد و مهارت دارد پس مقایسه خود با فرد دیگر اشتباه است.

ورزش کردن را فراموش نکنید

ورزش کردن سبب افزایش بهره وری بدن می شود و به خوش استایل شدن شما کمک می کند. همچنين ورزش كردن باعث ترشح موادی در مغز می شود که اعتماد به نفس را افزایش می دهد.

شکرگزار باشید

همیشه قدر داشته هایتان را بدانید و شکرگذار آن ها باشید، شکرگذار بودن بابت داشته ها اعتماد به نفس را افزایش می دهد.

شکر نعمت نعمتت افزون کند ، کفر نعمت از کفت بیرون کند.

جمع بندی

در این مقاله ما به این سوال جواب دادیم که اعتماد به نفس چیست و گفیتم اعتماد به نفس یعنی انسان خود را ارزشمند و توانا بداند و به خود و کار های خود باور داشته باشند.

شما چه چیزی را به خاطر نداشتن اعتماد به نفس از دست داده اید؟ آن را با ما به اشتراک بگذارید و خوانندگان این مطلب را به داشتن اعتماد به نفس ترغیب کنید

 

درباره “اعتماد به نفس و چگونه آن را افزايش دهيم” بیشتر بخوانید:

2 یک نظر

  1. صادق روحانی پاسخ

    سلام من نمیدونم چیکار کنم دقیقا من تکواندو میرم ولی احساس میکنم باید تکواندو رو ترک کنم نمیدونم چم شده ولی دوسش دارم اصلا نمیدونم دوستش دارم یانه استعداد هم ندارم توش چیکار کنم از تکواندو دست بکشم توروخدا جواب بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *