وسواس چیست؟

اختلال وسواس باعث ایجاد افکار ناراحت کننده ای می شود. همچنین باعث میل به انجام رفتار هایی به نام اجبار می شود. کودکان و نوجوانان مبتلا به وسواس در یک چرخه استرس زا از این افکار، اضطراب و اجبار گیر می کنند.

اگر فکر می کنید کودک شما مبتلا به وسواس است، با مراجعه به یک مشاوره یا ارائه دهنده سلامت روان کودک خود شروع کنید. آن ها می توانند وسواس یا سایر مشکلاتی که می توانند در کودک شما علائم داشته باشند را بررسی کنند.

وسواس چگونه درمان می شود؟

درمان وسواس نوعی درمان رفتاری شناختی (CBT)  است. در درمان، بچه ها مهارت های مقابله و آرام کردن اضطراب را یاد می گیرند. آن ها یاد می گیرند که چگونه بدون انجام اجبار با ترس ها روبرو شوند.

همراه با درمان، پزشکان ممکن است دارو های وسواس را به برخی از کودکان بدهند. برای کودکانی که به دارو نیاز دارند، پزشکان SSRI (مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین) را تجویز می ‌کنند. این ها عبارتند از Zoloft، Prozac، و Luvox.

درمان زمانی بهترین نتیجه را دارد که والدین یا مراقب با فرزند خود به درمان بروند. به این ترتیب، آن ها می توانند یاد بگیرند که چگونه فرزند خود را از طریق علائم وسواس کنترل کنند، به کودک خود کمک کنند تا مهارت هایی را که در درمان می آموزد تمرین کند و حمایت روزانه را ارائه دهد.

علائم وسواس در کودکان

کودکان مبتلا به اختلال وسواس چه علائمی دارند ممکن است والدین متوجه شوند؟ این سوال بسیاری از پدر و مادر ها است که ما در این جا به این سوال جواب می دهیم.

وسواس در کودکان

این ها افکار استرس زا هستند که بار ها و بار ها به ذهن خطور می کنند. کودک مبتلا به وسواس نمی خواهد به این موارد فکر کند. اما احساس می کنند که نمی توانند متوقف شوند. والدین ممکن است وسواس را به عنوان ترس یا نگرانی شدید ببینند. کودکان مبتلا به وسواس ممکن است به طور غیرعادی در مورد موارد زیر احساس ناراحتی کنند:

• میکروب، کثیفی، بیماری، جراحت یا آسیب
  • فکر این که آیا کسی می تواند بیمار شود، صدمه ببیند یا بمیرد؟
  • مواردی که اشتباه به نظر می رسند یا نامناسب به نظر می رسند.
  • آیا افکار بد ممکن است محقق شوند.

اجبار در کودکان

این ها رفتار هایی هستند که کودک انجام می دهد و سعی می کند احساس بهتری داشته باشد. برای کودک، اجبار راهی برای متوقف کردن افکار و تسکین ترس به نظر می رسد. به نظر می رسد آن ها راهی برای جلوگیری از اتفاقات بد هستند.

بیشتر بخوانید: عوامل موثر در شاد زیستن چیست؟

والدین ممکن است متوجه شوند که کودکان:

• لمس می کند، ضربه می زند، یا به روش های غیرعادی قدم بر می دارد.
  • مرتب کار های خود را مرتب می کند.
  • کلمات، عبارات یا سوالات را تکرار می کند.
  • شک و تردید های زیادی دارد و در انتخاب نیز مشکل دارد.
  • بیش از حد نیاز وسیله های خود را می شوید یا تمیز می کنید.
  • برای انجام کار ها زمان زیادی صرف می کند مانند لباس پوشیدن، دوش گرفتن، غذا خوردن، انجام تکالیف

بچه ها ممکن است در حال سر و کله زدن با وسواس باشند و در ابتدا، والدین ممکن است متوجه نشوند. به عنوان مثال، کودک مبتلا به وسواس ممکن است بار ها و بار ها در مورد موضوعات مختلفی درخواست اطمینان خاطر کند یا ممکن است کودک اصرار کند که والدین کاری را چند بار یا به روشی مشخص انجام دهند. کودکان و نوجوانان مبتلا به وسواس می توانند وسواس، اجبار یا هر دو را داشته باشند.

احساسات

علائم وسواس برای بچه ها سخت است. ممکن است در ابتدا به نظر برسد که وسواس به آن ها کمک می کند اما وسواس باعث درگیری ذهنی و تلف شدن وقت زیاد کودکان می شود و شروع به گرفتن زمان و انرژی بیشتری می کند. بچه ها برای مواردی که از آن ها لذت می برند زبان کمی باقی می گذارد. افکار، احساسات و وسواس تبدیل به یک چرخه استرس زا می شوند. این می تواند تمرکز در مدرسه، تفریح ​​با دوستان، خوابیدن یا استراحت را دشوار کند. بچه ها ممکن است به نظر برسند:

• مضطرب، نگران
  • نا امید، تحریک پذیر
  • غمگین، خسته
  • وقتی نمی توانند کاری را انجام دهند ناراحت می شوند.
  • نیاز به اطمینان دائمی از طرف والدین دارند که اوضاع خوب است.

برخی از بچه ها ممکن است به والدین درباره افکار، ترس ها و رفتار هایی که باعث وسواس می شود اجازه اطلاع ندهند. آن ها ممکن است از ترس خود احساس سردرگمی یا شرم کنند و آن را برای خود نگه دارند. آن ها ممکن است سعی کنند کاری را که انجام می دهند پنهان کنند. برخی از کودکان ممکن است برای مدتی قبل از این که والدین متوجه شوند علائم وسواس داشته باشند.

چگونه می توانم به فرزندم که مبتلا به وسواس است کمک کنم؟

اگر فکر می کنید فرزند تان ممکن است وسواس داشته باشد:

• با فرزند تان در مورد آن چه متوجه شده اید صحبت کنید. به شیوه ای حمایت کننده صحبت کنید، گوش دهید و عشق خود را نشان دهید. چیزی بگویید که برای موقعیت فرزندتان کارآمد است، مانند: «من متوجه شدم که جوراب های خود را زیاد درست می کنی، سعی می کنید آن ها را یکدست کنی. درست کردن آن ها باعث ایجاد استرس زیادی می شود
  • بگویید که چیزی به نام وسواس ممکن است باعث نگرانی بیش از حد شود. به فرزند تان بگویید که معاینه یک مشاور و صحبت با آن می تواند منجر به این شود که آیا این به وسواس مبتلا است یا خیر. به فرزند تان بگویید که این می تواند بهتر شود و شما می خواهید کمک کنید.
  • یک قرار ملاقات با یک مشاور یا روانشناس کودک بگیرید. مشاور فرزند تان می تواند به شما کمک کند تا راه حل مناسب را پیدا کنید. برای تشخیص وسواس، آن ها زمانی را صرف صحبت با شما و فرزند تان می کنند. آن ها در مورد علائم کودک شما سؤالاتی می پرسند که به آن ها کمک می کند علائم وسواس را نشان دهند. اگر آن ها وسواس را تشخیص دهند، می توانند درمان را توضیح دهند.
  • در درمان فرزندتان شرکت کنید. بخشی از درمان، آموزش دادن به والدین در مورد چگونگی واکنش به علائم وسواس فرزندشان است. هرچه می توانید در مورد راه هایی که می توانید کمک کنید بیاموزید. بیاموزید که چگونه بدون تسلیم شدن در برابر اجبار از پیشرفت فرزندتان حمایت کنید.
  • صبور باشید، غلبه بر وسواس یک فرآیند است. راه های درمانی زیادی وجود خواهد داشت. حتما همه آن ها را انجام دهید. به فرزند تان کمک کنید مواردی را که مشاور به شما نشان می دهد را تمرین کند. تلاش فرزند تان را تحسین کنید. نشان دهید که چقدر احساس غرور می کنید. به او یادآوری کنید که وسواس تقصیر او نیست.

سخن آخر

در راه درمان وسواس حمایت خود را از عزیزان تان دریغ نکنید. با به اشتراک گذاری شرایط فرزند تان یا راه های درمان موثر در کامنت ها می توانید بفهمید شما تنها نیستید و این کار می تواند به شما در مقابله کمک کند. به اشتراک گذاشتن داستان های موفقیت با دیگر والدین می تواند به شما امید و اعتماد به نفس بدهد.

درباره “انواع وسواس در کودکان” بیشتر بخوانید: